347
Cestovateľský blog

Holandsko na lodi 2010

Pozrite si najprv reportage Holandsko na lodi 2009, na jej konci je link, ktorý vás sem vráti.

*******************************************************

Tak sme tu zas - v čarovnej zelenej krajine, rovnej ako dlaň, zvanej "nízko ležiaca zem" - Nederland. V krajine slávnych moreplavcov, geniálnych maliarov, svetoznámych vedcov, staviteľov mohutných hrádzí so stovkami mlynov prečerpávajúcich vodu... Nad nami teplé nízke oblaky prichádzajúce od mora, pred nami desiatky míľ kanálov, malebné mestečká, tichá vidiecka krajina, starobylá architektúra Amsterdamu, Goudy, Utrechtu; rieky Vecht a Amstel... Týždeň krásy.


  DERBY 16      
Naša Derby 16 má už čo-to odslúžené, no je to stále šarmantný, poctivo zmontovaný koráb poskytujúci pocit bezpečia i základného pohodlia. Má dĺžku 10 metrov, čo je oproti našej vlaňajšej 15 metrovej Derby 34 výhoda - napr. za prenocovanie na kotvišti platíte totiž 1 € za meter dĺžky. Kratšiu loď oceníte aj pri manévrovaní v preplnených marinách.

Na riadenie lode nepotrebujete v Holandsku nijaký "vodičák", prvú plavbu však odporúčame absolvovať s niekým, kto za kormidlom už bol, ináč sa treba naučiť signály: 4 krátke tóny = "Neviem ovládať loď" / opakujúca sa séria krátkych tónov = "Hrozí zrážka lodí"

Po vyplávaní z prístavu Nieuwegein (na predmestí Utrechtu) sa ocitáme na širokom kanále, spájajúcom Rýn so Severným morom (Rijnkanal). Vietor narobil na jeho hladine vlny a tak sme mali asi hodinu hojdanie zadarmo, pri stretávaní oprotiidúcich lodí aj s rozkmitom takmer 2 metre. Vietor je však súčasťou života v tejto rovinatej krajine, nebol však studený, pretože ho prehrievalo slnko.

Na každej našej plavbe sa zúčastňujú aj 2-3 celebrity zo showbiznisu. Tentoraz to bola megastar Shakira a filmový herec Borat. Pretože Boratove príbuzenstvo pochádza zo severného Holandska, komunikovali sme s ním v jeho rodnej frízštine. Zvukovo pripomína Maďara drhnúceho sa zaskočenou rybou kosťou. So Shakirou sa dalo dohovoriť nárečím z okolia mesta la Paz. Je to vlastne španielčina, ale bez šušľania.

Toto je podpiskarta Shakiry. Je na nej so svojím argentínskym producentom Maximom Augustom Calderonom de la Hoja.

Boratova podpiskarta. Vyhadzuje si na nej z kopýtka s brazílskou seriálovou herečkou Laurou Aurorou Torres na karnevale v Riu.

Ale vráťme sa na loď. Loď riadená Boratom sa pohybuje zásadne po sínusoide - tvrdí, že riadiť loď po priamke je len pre ľudí bez fantázie.

Prechádzame plavebnou komorou do riečky Vecht, Rozdiely hladín v holandských komorách nie sú veľké - kde sú tie časy, keď sme s Ferim so svojími kanojkami prekonávali 34-metrový rozdiel hladín priehrady Djerdap v Železných vrátach na Dunaji.

V komore musíte loď vyviazať, aby ju natekajúca voda neodplavila. Na uzol sa však vyväzovať plavidlo nesmie, mohlo by pri klesnutí vody zostať visieť vo výške.       

Sme na malebnej riečke Vecht kľukatiacej sa stredom Holandska. V zástupe s "kolegami" vchádzame do jedného z najrázovitejších mestečiek na Vechte - Maarssenu.

Jedna z jeho uličiek.

V Holandsku žijú zvieratá s ľuďmi vo vzácnej symbióze. A to nielen na vidieku. No povedzte, kde u nás stretnete na parkovisku volavku? (Iba ak dvojnohú, čo nelieta.)

Holandsko je rozlohou o niečo menšie než Slovensko, no obyvateľov má zhruba trikrát viac - 16,5 milióna. Viac ako štvrtina plochy krajiny vznikla vysúšaním mora. Plochy súše, na ktorých treba strážiť hladinu vody sa volajú poldre. Pred zaliatím vodou ich chránia prímorské prírodné pieskové duny, ale najmä vybudované hrádze (hol. "dam" - mnoho miest má v mene preto príponu -dam, napr. Amsterdam = hrádza na rieke Amstel), prenikajúca voda sa odčerpáva pumpami. Krajina je popretkávaná sieťou kanálov odvádzajúcich vodu (sú ich tisíce), niekde prehradených stavidlami, v prípade lodnej premávky plavebnými komorami. Krajina je rovná ako doska, najvyšší kopec Vaalserberg má 322 m n. m.

Holandsko je členom EÚ a NATO, ak cestou tam (cez A, D) obídete Klausove Čechy, iné platidlo, ako euráč potrebovať nebudete.

K Holandskému kráľovstvu patria aj karibské Holandské Antily a ostrov Aruba. Kto si to môže dovoliť, dovolenkuje tam. Bežný plebs sa terigá s karavanmi do Chorvátska.

Na vode stretnete plávajúce objekty rôzneho druhu: od "dopravnej obsluhy" ...

... cez drevenú klasiku ..

... bezmotorové plavidlá ...

... plachetnice ...

... až po plávajúce domy.

Ich súčasťou je vždy motorový čln a na brehu auto.

Dá sa zohnať aj ponorka...

... či vidieť výsledok ľudovej umeleckej tvorivosti Holanďanov. Svedčí o tom tento retro-katamaran, evokujúci pokojný život vo vidieckom domčeku, bez žien, so psíkom a marihuanovým políčkom okolo plota. Sen každého ženatého muža.

Najviac nás zaujal tento hausbót. Nazvali sme ho "plávajúci hrniec".

Fotogenickými objektmi počas plavby sú mosty. Sú ich stovky.



Otváracie...



Zdvíhacie... často až do 20 metrovej výšky, aby prešli plachetnice idúce k moru...

Žlté svetlo v strede značí: "Keď sa zmestíš, choď" (pozor na hlavu!)

Zelená s červenou: "Vidím ťa, o chvíľu otváram"

Zelená: "Go!"

Symbolom Holandska sú veterné mlyny. Sila vetra sa v tejto krajine využívala od nepamäti na mletie múky, kukurice, pílenie dreva ... a od 15. storočia aj na prečerpávanie vody.

Pumpy poháňané roztočenými lopatkami mlynov čerpali vodu z miest, ktoré treba udržať suché, do kanálov, v ktorých je hladina vody často aj niekoľko metrov nad okolitým terénom. Pekne to vidieť na tomto obrázku.

Dnes už melie obilie i prečerpáva vodu elektrina. Mlyny sú však starostlivo udržiavané, a slúžia ako múzeá, galérie i obydlia.

Aj v Holandsku, podobne ako u nás, sa stavajú paneláky. Tu je jeden z nich.

Ak nenájdete vhodný pozemok pre svoju firmu, stačí si kúpiť malé jazero.



Holandsko je krajina kvetov, domy sú v zeleni doslova utopené. Predzáhradky domčekov pri kanáloch sú tak krásne, akoby ich naplánoval záhradný architekt.



Severanky

Marina na predmestí Amsterdamu. 200 m od nej je stanica metra, ktoré vás odvezie do centra. Na Amsterdam si treba nechať min. deň voľna.

Systém nespočetných kruhových kanálov vytvára neopakovateľnú atmosféru Amsterdamu - Benátok severu.

Úzke domčeky natlačené na seba tvoria typický kolorit mesta, pretože po úzkom schodišti by ste nenasťahovali objemnejší nábytok, do bytu ho dostanete pomocou kladky a lana.

Coffeeshopy s voľným predajom mäkkých drog lákajú turistov z celého sveta.

Za nehoráznu sumu sme si kúpili balíček cukríkov s obsahom konope indickej. Mali odpornú chuť, a tak väčšina ich vypľula už po pol minúte, zvyšné osoby tvrdili, že nemali nijaké príjemné ani nepríjemné pocity po požití. Zostaňme my len pri našej slovenskej borovičke! Povzbudzuje krvný obeh, zvyšuje asertivitu, nahradí psychoterapeuta... tiež ženy sa zdajú po dvoch poldeci krajšie.


Na dvoch členov posádky však cukríky zaúčinkovali.

Po borovičke na Slovensku len málokto u nás vypadne z okna, a kaď, nič sa mu nestane. (Krčmy u nás nie sú poschodové.)

Amsterdam opúšťame po rieke Amstel, na ktorej toto mesto leží. Je širšia ako rieka Vecht, no tečie rovnako krásnou vidieckou krajinou. Podľa nej je pomenovaný aj Amsterdam.(Info pre pivárov: rieka nie je pomenovaná podľa piva, ale pivo podľa rieky.)

Počas týždňa nám pršalo len raz, aj to len pár hodín.

Čo vtedy robiť? To čo doma.

Kotvíme na jednom z grachtov obkľučujúcom starobylé mesto Gouda (vyslovuje sa ako chrčivé "chóda").

Mesto je plné historických pamiatok...

... i milých artefaktov.

No toto!

Architektonickým skvostom Goudy je budova radnice uprostred rozľahlého námestia..


Raz do týždňa sa tu konajú syrové trhy. Nijaký turista by si ich nemal nechať ujsť.



Sú skutočné, nejde len o predstavenie pre turistov.

Uzatvárajú sa tu obchody medzi nákupcami a predajcami.


Na trhu si môžete pozrieť aj technológiu výroby svetoznámeho syra Gouda,

alebo kúpiť čerstvo vyrobené dreváky a iné suveníry.

Čo povedať na záver? Ľudia boží, je to krása, o rok sa sem určite vrátim. Ak sa chcete pridať, ozvite sa. Miesta bude dosť, chcel by som si požičať o trochu väčšiu loď, kvôli priestoru i pohodliu. Je na ďalšom obrázku.

Poznámky:

Fotografiu lode Crystal Serenity mi zapožičal jej kapitán sir James Clark s láskavým súhlasom spoločnosti Maritime Ocean Lines & Sea Logistics, Rotterdam. Pri našom stretnutí na ostrove Aruba o.i. prejavil veľký záujem o splav slovenského Hrona. (Len nevedel pochopiť, prečo na Hron nemôžu námorné lode.)

V reportáži som výnimočne, na dokreslenie atmosféry, použil aj niekoľko fotografií Adriána Kondela, Petra Preložníka, Bohuša a Petra Konečného. Poznáte ich podľa toho, že majú o 1 level vyššiu umeleckú hodnotu, ako tie moje.

Pozrite si aj Holandsko na lodi 2011

Comments

Pridať nový komentár

Ani kakao si mi nepriniesol !   Vyplazený jazyk

... ale veď som Ti po Mariške poslal ten balíček.

Uprostred mrazivého januára sa mi podarilo konečne uzavrieť fotoreportage z uplynulého leta. Pokochajte sa.

Ak budeme mať v r. 2011 voľné miesta na lodiach, môžete sa pripojiť. Ozvite sa čím skôr, práve zostavujeme posádky 2 lodí.

INFO:
enigma@enigma.sk

 

Podrobne som sledoval vývoj tejto reportáže. Veľmi sa mi to páči a tento rok (2011) už to bolo na spadnutie, že sa pridám. Už pred viac rokmi som uvažoval s priateľmi z Ostravy nad takouto akciou, nie v Holadsku, ale vo Francúzku (údolie starých hradov a zámkov, okol trochu vyššie kopce ako v Holandsku). V termíne tejto akcie ale budem mať nejaké iné aktivity (a malé životné jubileum), tak sa žiaľ, nepridám. Dúfam, že v ďalšom roku ano.

... nádhera, tento rok nie, ale o rok sa k vám pripojím.  Ďuri.

perfektne! ked budem velka, vyberiem sa tam aj ja (ok, velka uz som, ale...)

... keby si sa ozvala skôr, mohli sme Ťa pridať do posádky, príp. i s Tvojim miláčikom (chlap, pes, dieťa, plyšák a pod.) Žiaľ, už sme komplet. Crystal Serenity nám pred nosom vyfúkol Johnny Depp, a tak sme vzali dvanásťmetrovú DERBY 9.

Viac o autorovi

Počet príspevkov:
107
Počet nazbieraných
7, 309

Bývam pri Nitre na okraji strašidelného pohoria Tribeč. Som dlhoročný splavovač riek, jazier a morí. Okrem toho sem-tam vydávam knihy.

Všetky príspevky od autora

Príspevky, ktoré by sa vám mohli páčiť