100.0000
(1)
Left
Center
Matilda
Autor

Príbeh výnimočného dievčaťa Matildy plné svojráznych nápadov.
Najobľúbenejšia detská "dahlovka".

Sfilmované (Danny DeVito).

Knihy Roalda Dahla majú rady deti aj ich rodičia.

EAN
978-80-8133-111-4
Počet strán
230
Formát knihy
139x216 mm
Pre deti od (rokov)
7
Väzba knihy
tvrdá
Weight
406 g
Right
10,00 €
Zamknúť kúpu knihy
Off

Hodnotenie

Pridať nový komentár

5

Knihu sme zhltli spolu s 9-ročnou dcérou za dve popoludnia a obidve sme boli nadšené. Po dočítaní povedala, že táto kniha patrí do jej Top 3-ky kníh.

Príbeh malého, výnimočne nadaného dievčatka, ktoré v sebe objaví schopnosť pohybovať predmetmi na diaľku vás pravdepodobne prinúti - ako sa to stalo miliónom detí, ale i dospelých na celom svete - nepustiť knihu z rúk prv než ju dočítate. Vďaka deju plnému napätia, originálnych nápadov a svojrázneho, niekedy až čierneho humoru sa kniha stala ihneď po prvom vydaní v roku 1988 bestsellerom. 

Malá veľká čitateľka (ukážka z knihy)

Rodičia sú vám už raz takí. Myslia si o svojom decku, že je úžasné aj vtedy, ak je to ten najodpornejší malý ťulpas, akého si viete predstaviť.
Niektorí zachádzajú ešte ďalej. Sú takí zaslepení obdivom, že dokážu presvedčiť aj samých seba o tom, že ich dieťa je geniálne.

Nuž, je to vlastne normálne. Tak to už na svete chodí. Iba ak práve NÁM začnú vykladať o výnimočnosti svojho nezbedného potomka, vtedy nám začne byť nanič.

Učitelia si užijú až-až pri počúvaní táranín domýšľavých rodičov, ale pri písaní záverečných hodnotení po skončení školy nastane čas odplaty. Keby som bol učiteľom, ukuchtil by som zopár ozajstných lahôdok pre rodičov zaslepených pýchou. "Váš syn Maximilián," napísal by som, "je úplný nepodarok. Dúfam, že máte rodinný podnik, kam ho budete môcť strčiť, lebo je absolútne isté, že nikde inde zamestanie nezoženie." Alebo, keby som mal v ten deň zvlášť lyrickú náladu, napísal by som: "Je zaujímavé, že lúčne koníky majú sluchové orgány na brušku. Vaša dcéra Vanesa, súdiac podľa výsledkov, ktoré dosiahla v tomto školskom roku, nemá vôbec žiadne sluchové orgány."

Mohol by som ešte hlbšie načrieť do bohatstva prírodných vied a napísať: "Cikáda žije šesť rokov pod zemou ako kukla a šesť DNÍ ako slobodný tvor na slnku a vzduchu. Váš syn Wilfred prežil na tejto škole osem rokov ako kukla a ešte stále čakáme, že z nej vylezie." Zvlášť otravné dievčisko by ma mohlo vyprovokovať k týmto jedovatým slovám: "Fiona oplýva takou istou chladnou krásou ako ľadovec. Na rozdiel od ľadovca sa však pod hladinou neskrýva nič." Keby som bol učiteľom, asi by ma celkom bavilo písať záverečné hodnotenia na tých smradov v mojej triede. Ale dosť už o tom. Musíme ísť ďalej.

Sem-tam možno stretnúť i rodičov, ktorí sa správajú celkom opačne a neprejavujú žiaden záujem o svoje deti. Títo sú samozrejme oveľa horší ako rodičia, čo si ich slepo zbožňujú. Takými rodičmi boli pán a pani Červohorskí. Mali syna Michaela a dcéru Matildu. Matilda im bola príťažou, čímsi čo musíte znášať a keď príde čas, tak to chytíte a odhodíte. Pán Červohorský a pani Červohorská sa už ohromne tešili na tú chvíľu, keď budú môcť Matildu chytiť a odhodiť niekde ďaleko, najlepšie až za hranice krajiny alebo ešte ďalej.

Z anglického originálu Matilda, vydaného nakladateľstvom Penguin Books Ltd. v Londýne v roku 1989, preložila Eva Preložníková.

ROALD DAHL je najznámejším autorom detských kníh minulého storočia. Jeho príbehy pre deti sú fascinujúce, provokujúce, zábavné i dojemné. Stále je najlepším rozprávačom príbehov na svete. 

„Dahlovky“ čítajú aj deti, ktoré inak nečítajú. A s radosťou si ich prečítajú aj rodičia.

„Ak máš pekné myšlienky, budú ti vyžarovať z tváre ako slnečné lúče a vždy budeš vyzerať pekne.“ (R. Dahl)

QUENTIN BLAKE (1932), jeden z najuznávanejších britských ilustrátorov, tvorca komiksov, dlhoročný prispievateľ do časopisov Punch, Spectator a mnohých iných, začal ilustrovať knihy pre deti začiatkom 60. rokov. Ilustroval knihy Roalda Dahla a mnohých iných prominentných britských tvorcov detských kníh. Spolupráca s Roaldom Dahlom bola významným obdobím jeho súkromného i profesionálneho života. Ide o mimoriadne vzácny prípad súladu dvoch autorských poetík. Blake napísal a ilustroval aj vlastné knihy pre deti. V roku 1988 dostal cenu OBE.

54

Eva PreložníkováEVA PRELOŽNÍKOVÁ, skúsená prekladateľka a odborníčka na anglickú a americkú detskú literatúru, získala za preklad knižky R. Dahla: Žirafa, Pelly a ja medzinárodnú cenu za kvalitu prekladu – diplom Čestnej listiny IBBY (Medzinárodná únia pre detskú knihu).

Cena sa udeľuje sa každé dva roky autorom, ilustrátorom a prekladateľom za jednu z najlepších detských kníh vydaných v danej krajine za posledné dva roky.

Toto ocenenie získal aj Otakar Kořínek za preklad Pána prsteňov I.-III. 

Eva Preložníková v Múzeu Roalda Dahla v Great Missendene.

Roald DahlROALD DAHL (1916 – 1990), známy britský autor hrôzostrašných poviedok pre dospelých, majster čierneho humoru, je zároveň jedným z najobľúbenejších a najprekladanejších autorov detských kníh 20. storočia. Deťom od 7 do 12 rokov venoval viac než 20 kníh, prevažne detských bestsellerov, ktoré čítajú deti na celom svete. Zázračne vzbudzujú záujem o čítanie aj u detí, ktoré inak nečítajú. Čitateľsky najúspešnejšou časťou Dahlovej tvorby pre deti sú fascinujúce, ale i provokujúce, zábavné, no i dojemné príbehy, akými sú Jakub a obrovská broskyňa, Matilda, Čarodejnice, Charlie a továreň na čokoládu, Danny - majster sveta, Fantastický pán Lišiak, Hastrošovci, Jurov zázračný liek a Kamoš obor. Menším deťom venoval krásne ilustrované knižky Zázračný prst, Obrovský krokodíl, Žirafa, Pelly a ja. Mnohé z Dahlových príbehov pre deti boli sfilmované, ako napríklad Matilda, Danny – majster sveta, Čarodejnice, Jakub a obrovská broskyňa, Charlie a továreň na čokoládu a Fantastický pán Lišiak. Dahlov „detský horor“ Čarodejnice získal prestížnu cenu Whitbread Award a Matilda The Children's Book Award.

V Anglicku existujú dve múzeá Roalda Dahla. Jedno z nich, v Great Missendene – mestečku, v ktorom autor žil a tvoril – je netypické, interaktívne literárne a vzdelávacie centrum, ktoré u detí podporuje fantáziu, tvorivosť a lásku ku knihám.

V ankete o najobľúbenejšieho autora detských kníh, organizovanej medzi anglickými deťmi a ich rodičmi v roku 2013 k Medzinárodnému dňu detskej knihy, Roald Dahl porazil J. K. Rowlingovú.

Muzikály Matilda a Charlie a továreň na čokoládu sa úspešne uvádzajú na javiskách londýnskych divadiel i na Broadwayi.

Hodnotenie knihy

Načítavam hodnotenie knihy...

Knihy, ktoré by sa Vám mohli páčiť

Odber noviniek

Prihláste sa na odber noviniek a nezmeškajte tak informácie o našich nových knihách, či atraktívnych zľavách.

email_submit
Súhlasím so spracovaním osobných údajov