1951
231
10324

Čierna Voda alebo Záhadná neznáma

Ešte v roku 2010, keď sme písali o splave starej Nitry, si na ňu  v reakcii na našu reportáž zaspomínal   aj Vlado. Zároveň  ju prirovnal k inej podobne zabudnutej a romantickej riečke, Čiernej Vode. Podľa Vladových slov sa kľukatí uprostred polí v okolí Sládkovičova,  je na nej deväť splavných hatí a vodáka na nej nestretneš. O Čiernej Vode sme dovtedy vedeli len toľko, že existuje. Pri splavoch Malého Dunaja  sme si ju na jej sútoku s touto riekou zvedavo obzerali.  Vďaka Vladovej zmienke, ku ktorej pridal zopár základných informácií aj Feri, sa nám  táto riečka „ usalašila“ v hlave. Čierna Voda nie je žiadna extrémna divoška, ani generáciami vodákov overená klasika, o ktorej vieš takmer všetko. Táto dáma je veľmi diskrétna a nenápadná. Mali sme skôr pocit, že je to akási utajená sivá myška.

Možno práve preto trvalo až päť rokov, kým sme sa na ňu vybrali. Rozhodli sme sa dobre. Tým sme si dnes už istí. Na vodu však chodíme radi pripravení a o rieke, na ktorú ideme prvý raz, sa snažíme získať čo najviac informácií. Táto čierna dáma je však zahalená rúškom tajomnosti. Rozhodne toho veľa o sebe neprezrádza.

Vedeli sme len toľko, že pramení v Malých Karpatoch pod Malým Javorníkom a jej celková dĺžka je 113r.km. Presná  kilometráž tejto riečky však neexistuje. Keďže nami zvolený úsek Senec – Sládkovičovo kopíruje cestu, vzdialenosť sme odhadli na čosi vyše 20r.km. Po ceste menej, rieka však meandruje. Nakoniec, ísť aspoň symbolicky „do neznáma“, zvyšuje príťažlivosť rieky. Definitívne rozhodnutie bolo na svete. Tohto roku zahájime sezónu splavom Čiernej Vody.

28. marca 2015 o 9,30 hod. pod Sencom, pri moste na ceste Senec  Šamorín, pár metrov pod nesplavnou haťou odrážame. Nedokáže nás odradiť ani nepríjemné počasie a studený, silný protivietor.

Vlado a Feri mali absolútnu pravdu. Čierna Voda je ako stvorená pre romantikov a pohoďákov. Tečie, ale veľmi diskrétne a nenápadne. Brehy sú zarastené trstinou, les sa síce občas objaví tiež, je to však typická nížinná rieka.

Trstina na ľavom brehu vytvorí akúsi záclonu, takže cestu vidíte len občas, takmer stále ju však počujete.

Asi po hodinke plavby sa pred nami ukáže  Kráľová pri Senci.

Na spomínanom úseku preplávate iba touto obcou. Čierna Voda obchádza všetky ďalšie dedinky, aj Senec a Sládkovičovo. V Kráľovej podplávame  štyri mosty, jednu hať splavíme, druhú pre istotu prenesieme.

Kúpať sa nám v tomto počasí naozaj nežiada. Posledný, štvrtý most je  nedávno zreštaurovaná secesná stavba.

Je dielom talianskych majstrov a spájal pálffyovský kaštieľ na ľavom,  s parkom na pravom brehu Čiernej Vody. Často sa nesprávne udáva, že most je barokový, ale stavba iba imituje barok. Táto technická pamiatka bola zaradená medzi národné kultúrne pamiatky. Spomenuli sme si tiež, že tu žil básnik Svetoslav Veigl, predstaviteľ katolíckej moderny. Pochovaný je na miestnom cintoríne.

Za Kráľovou pri Senci sa dlhší čas plavíme pomedzi polia a občasné lesíky. Vietor nám občas fúka do chrbta a pomáha nám, sem-tam sa nás však pokúša tlačiť späť. Napriek tomu sa  dokážeme stíšiť a rieka na nás prenáša svoj pokoj. Vždy, keď sa po niekoľkých kilometroch objaví schátraná budova prečerpávajúcej stanice vieme, že hneď za ňou bude hať.

Všetky si prezrieme, niektoré splavíme, iné prenesieme. Možno v máji, za pekného počasia, by sme boli smelší. Po dlhšom čase sa na pravom brehu objavia  nejaké budovy a my tušíme, že to bude včelárske múzeum v prírode.

O ňom sme vedeli a tešili sme sa naň. Veď už  bol aj  najvyšší čas pristáť, čosi zjesť a prejsť sa. Spomínaný skanzen je jedinečný najmä vďaka výnimočnej zbierke úľov zo 17. a 18. storočia.

Vďaka náučným panelom sme sa aj my čosi dozvedeli o histórii brtníctva a včelárstva na našom území.  Lúčime sa s mačkou a s medveďom, s ktorými sme sa skamarátili. Ešte hlt horúceho čaju a ideme ďalej.

Míňame osadu Lúčny Dvor. Za osadou, za starou lávkou pre peších opäť radšej prenášame. Pred sebou máme posledných 5 – 6 r.km po cestný most na ceste Sládkovičovo – Veľké Úľany.

Za ním balíme Pálavku a všetko ostatné. Ťažké batohy si vyložíme na chrbát a pred nami sú asi štyri kilometre chôdze do Sládkovičova na železničnú stanicu. Odtiaľ nás vlak odvezie do Senca, kde sme začínali a kde na nás čaká auto.

O Čiernej Vode už čosi vieme, ale zďaleka nie všetko. Určite sa sem vrátime, aby sme dokončili splav až do jej ústia do Malého Dunaja.

Pod Sládkovičovom, za obcou Čierna Voda, sa táto riečka rozdelí na nové regulované koryto a tzv. starú Čiernu Vodu, ktorá by mohla byť za priaznivého vodného stavu tiež splavná. Ak o nej čosi viete, dajte prosím vedieť.

Riečka Čierna Voda nám ako pravá distingvovaná dáma jemne poodhalila svoje vnady, určite však neukázala všetko. To od nej samozrejme ako slušne vychovaní vodáci ani nechceme. Úprimne sa však priznávame, že napriek spoločenskému bontónu by sme nabudúce chceli  vidieť viac...

Ahoj a dobrú vodu v roku 2015 Jana a  Ivan

Pridal/a ivanr dňa 02.04.2015 - 09:39

Comments

Pridať nový komentár

Vďaka za peknú fotoreportáž.

Nové boli pre mňa fotografie zo včelárskeho skanzenu - tam sme neboli.
Most je už zreštaurovaný a je to skutočne krásavec.
Haťky sú plné balvanov, tak ako kedysi - na jednej sme raz dokonca urobili do lode dieru.
Chýbajú len lekná - zatiaľ klíčia pod hladinou.
Pekný, pohodový splav pre fajnšmekrov, a to vy ste.

Pre mňa spomienka na staré, dobré časy.
Vďaka.

Vlado

Dobrý deň! Čítala som Váš článok o splave Čiernej Vody. Veľmi pútavo a podrobne ste opísali Vašu cestu. Ja bývam v obci Čierna Voda. Neviem či ste odvtedy už absolvovali splav po Malý Dunaj. Je to krásna časť rieky, kde už naberá na šírke aj kráse. Ako dievča som chodila z našej obce k ústiu Čiernej Vody do Malého Dunaja na kajaku. Dá sa to absolvovať veľmi jednoducho, nakoľko tým smerom už žiadne hate nie sú. Staré rameno je už trošku otázne. Všetko závisí od množstva prepustenej vody do nej ale sú obdobia kedy sa cez neho dostanete do Vozokan. Ozvite sa mi, či to už máte prejdené (samozrejme po vode). Všetko dobre Vám prajem na Vaše cesty. S pozdravom.
Musím vás sklamať dnes sme si prezreli Starú Čiernu vodu z Kráľovho Brodu kúsok za Mačonáš, je tam popadaných strašne veľa stromov cez celý tok. Nemá význam tadiaľ plávať, pokým to povodie nevyčistí. Je tam robota tak na 2 roky. Fotky si môžete pozrieť na : https://www.facebook.com/pg/Klub-turistov-Kormorán-Komárno-1113470175342795/photos/?tab=album&album_id=1389658447723965
Vďaka za informáciu. Možno by sme sa tam trápili už túto sobotu. Asi by to bolo viac o prenášaní, než o splave. Stará Čierna Voda sa odkladá na neurčito. Škoda a ešte raz vďaka. Ivan
Ahojte, kedze taktiez planujem splavit staru Ciernu Vodu, tak som dnes absolvoval pokus o zmapovanie splavnosti. Zial vzhladom na to, ze som bol s detmi, tak som sa k toku dostala len na niektorych miestach a samozrejme na mostoch. Zacal som zdola, v Dolnom Chotari, dostal som sa dolu po hradzi tak po 2km riecneho kilometra. Vsetko vyzeralo v pohode, nasiel som zopar miest s popadanymi stromami, ale vzhaldom na uz sirsi tok by sa dali dobre obist, bez prekladania. Potom som postupoval autom smerom hore - Kralov Brod, Tomasikovo, Vozokany, Cierna Voda. K toku som sa dostal len na jednom mieste medzi Kralovum Brodom a Tomasikovom - a nevyzeralo to prilis dobre. Aj ked vyzeralo byt dost vody, tak tok bol prehareny padnutym stromom. Brehy su bahniste, prekladanie by bolo len pre odolnejsich vodakov. V Tomasikove a Vozokanoch som tok kontroloval len na miestach v dedine, tam to vyzeralo celkom dobre a splavne. Mam aj nejake fotky, kto by chcel. Osobne si myslim, ze kriticky usek je medzi Tomasikovom a Kralovym Brodom. Ak mi to buduci rok vyjde, chcel by som skusit skusobne etapy na preverenie jednotlivych usekov. Kazdopadne, ak ma niekto vlastne skusenosti, budem rad ak sa s nimi podeli. P. Macura
Po Staré Černé Vodě jsme pluli v létě 2016. Prostřední úsek mezi Tomášikovem a Královým Brodem jsme vynechali. Přikládám text krátkého článku, který byl doplněný fotografiemi a vyšel ve slovenském časopisu Severka ( nejspíš koncem loňského roku ). Nevím ovšem, jestli během roku překážek nepřibylo. Plavili sme sa po Starej Čiernej Vode. Usporiadanú obrábanú krajinu narúša kľukatý pás divokého porastu. Medzi Malým Dunajom a dolným Váhom sa krúti neregulovaný tok Starej Čiernej Vody. Dvaja trampi sa po nej v auguste tohto roku plavili na starej zelenej loďke… Pálavu sme nafúkli pri prečerpávacej stanici neďaleko obce Čierna Voda. Za dve hodiny ju čulý prúd neširokej riečky doniesol do Tomášikova. Jeden padnutý strom nás donútil preniesť loď po brehu, tri ďalšie sme oboplávali. Našej plavbe predchádzal peší prieskum. Napovedal nám, že ďalší úsek stále ešte úzkeho toku je prinajmenšom po Pašienky nepríjemne zatarasený vetvami a padnutými stromami. Prespali sme „na tajnej adrese“, ráno sfúknutú loďku previezli autobusom do Galanty a odtiaľ do Kráľovho Brodu. Tam už je rieka omnoho širšia. Stále nám ešte pomáhal mierny prúd, pribudlo však prekážok. Štyrikrát sme museli vystúpiť na padnutý kmeň a loď cez neho prehodiť. Veľakrát sme kľučkovali v spleti vetiev, alebo tesne pri brehu podplávavali zlomené stromy. Podvečer sme sa utáborili na tráve pod pravo brežnou hrádzou. Plavba nám bez prestávok na odpočinok trvala tri a pól hodiny. Voľné úseky so širokou hladinou napoly pokrytou listami leknice ďalší deň opäť striedali ježaté zátarasy. Raz sme prenášali po brehu, asi päťkrát vyliezali na padnutý kmeň. Háčik musel často uvoľňovať prejazd a odhadzovať naplavené drevo. S pevnou loďou by sa v zátarasách asi horšie kľučkovalo. Po štyroch hodinách plavby sme mohli pozdraviť Malý Dunaj a utáboriť sa asi pol kilometra pod sútokom. Čtvrtý deň už zostávalo len sfúknuť loď, prešliapať do neďalekého Veľkého Ostrova a odtiaľ autobusom do Komárna… Fredy a Kali
[…] Všetky si prezrieme, niektoré splavíme, iné prenesieme – viac o splave Čiernej vody na blogu blog.enigma.sk  […]
Dnes sme sa plavili na paddleboardoch zo Senca ale v Lucnom dvore sme to zabalili. Voda mi cely čas smrdela, neodvážil sme sa v nej okúpať a to bolo asi 33 stupňov. A tak sme to zapichli na starej dobrej Gulaske.

Viac o autorovi

Počet príspevkov:
Počet nazbieraných
1, 968
učím, dúfam, že nemučím
Všetky príspevky od autora

Príspevky, ktoré by sa vám mohli páčiť