Vďaka za koment k ešte nedokončenému veľdielu. Nestáva sa mi to často.
Na Dunaji sa nevyskytujú pereje v podobe, ako ich poznáš napr. z Hrona - Dunaj je veľtok so silným prúdom a množstvom vody (sú tam skôr tzv. tanierové víry, zv. aj karfioly, vyvierajúce zospodu nad hladinu, ktoré sa tvoria nad nerovným dnom, najmä nad plytčinami - dajú sa však včas detekovať podľa bójí, vyznačujúcich plavebnú dráhu veľkých lodí: skrátka nejdeme do priestoru medzi bóju a breh, najmä ak tam "vrie" voda). Nebezpečné sú tiež víry okolo prehrádzok vybiehajúcich z brehov, tie s rešpektom obchádzame. S vírmi by si katamaran poradil lepšie ako izolované kanoe, je stabilný.
Katamaran na Dunaji sa považuje za vhodné plavidlo najmä z hľadiska stability, trochu horšie sa s ním manévruje, ale ak sú vzadu dvaja zohratí kormidelníci, nie je problém.
Na Dunaji sú problémom vlny.
Na širšom koryte (napr. v Bulharsku má rieka šírku aj 3 km) dokáže vietor narobiť nebezpečné vlny. Zažili sme to aj na našom Dunaji, keď sme sa kvôli vlnám báli traverzovať ústie prívodného gabčíkovského kanála, a na 24 hodín sme zakotvili v Hamuliakove. Ak sú vlny vysoké, tvoria sa na nich biele čiapočky a najmä ak vietor fúka zboku, treba uvažovať nad prerušením plavby. Dopraviť prevrátenú loď zo stredu rieky na breh vzdialený aj pol kilometra v silnom prúde a vlnách nie je nijaká zábava. Ale aj prevrátiť sa pri brehu, pri ktorom sú zakotvené lode priviazané lanami.
Vlny spôsobujú aj lode plávajúce okolo či naproti našich krehkých lodičiek. Veľké lode robia vysoké dlhé vlny, ktoré väčšinou vnímame ako príležitosť zadarmo sa pohojdať. V poslednom čase vzrastá počet súkromných rýchlych motorových člnov - cez víkend sa najmä vo Viedni či Budapešti doslova vyroja. Robia krátke vysoké vlny, ktoré môžu kanoe prevrátiť. Strašne to otravuje, lebo sa musíš neustále stavať na ne kolmo.
Katamaranu hrozí iba to, že vlna trochu prešplechne dovnútra niektorej z lodí. Riešením je, upevniť lode od seba ďalej dvomi tyčami a priestor medzi nimi zakryť drevenou plochou, na ktorej sa dá i sedieť. To je pravý katamaran - Chrobák, ako konštruktér plavidla na fotke ešte do tohto štádia nedospel.
Keď je príjemné počasie, splavovať Dunaj je pohoda, často vodáci aj kilometre súlodia (nie, nie je to preklep). S príjemného dolce far niente ich preberie obyčajne až výkrik. "Loď"! alebo "Bója"! - to sa rozpŕchnu a každý sa potom stará len o seba.
Vodná turistika je však dosť nepohodlná, lepšie je zaplatiť si kajutu vo veľkej krásnej lodi a kochať sa z hornej paluby výhľadom na brehy ... more, čajky, exotika ... ležíš na lehátku pri modrom bazéne, čašníci roznášajú šampanské a homáre s olivami, privieraš oči pred prudkým slnkom, v ktorom žiari nápis Costa Concordia...
Vďaka za koment k ešte nedokončenému veľdielu. Nestáva sa mi to často.
Na Dunaji sa nevyskytujú pereje v podobe, ako ich poznáš napr. z Hrona - Dunaj je veľtok so silným prúdom a množstvom vody (sú tam skôr tzv. tanierové víry, zv. aj karfioly, vyvierajúce zospodu nad hladinu, ktoré sa tvoria nad nerovným dnom, najmä nad plytčinami - dajú sa však včas detekovať podľa bójí, vyznačujúcich plavebnú dráhu veľkých lodí: skrátka nejdeme do priestoru medzi bóju a breh, najmä ak tam "vrie" voda). Nebezpečné sú tiež víry okolo prehrádzok vybiehajúcich z brehov, tie s rešpektom obchádzame. S vírmi by si katamaran poradil lepšie ako izolované kanoe, je stabilný.
Katamaran na Dunaji sa považuje za vhodné plavidlo najmä z hľadiska stability, trochu horšie sa s ním manévruje, ale ak sú vzadu dvaja zohratí kormidelníci, nie je problém.
Na Dunaji sú problémom vlny.
Na širšom koryte (napr. v Bulharsku má rieka šírku aj 3 km) dokáže vietor narobiť nebezpečné vlny. Zažili sme to aj na našom Dunaji, keď sme sa kvôli vlnám báli traverzovať ústie prívodného gabčíkovského kanála, a na 24 hodín sme zakotvili v Hamuliakove. Ak sú vlny vysoké, tvoria sa na nich biele čiapočky a najmä ak vietor fúka zboku, treba uvažovať nad prerušením plavby. Dopraviť prevrátenú loď zo stredu rieky na breh vzdialený aj pol kilometra v silnom prúde a vlnách nie je nijaká zábava. Ale aj prevrátiť sa pri brehu, pri ktorom sú zakotvené lode priviazané lanami.
Vlny spôsobujú aj lode plávajúce okolo či naproti našich krehkých lodičiek. Veľké lode robia vysoké dlhé vlny, ktoré väčšinou vnímame ako príležitosť zadarmo sa pohojdať. V poslednom čase vzrastá počet súkromných rýchlych motorových člnov - cez víkend sa najmä vo Viedni či Budapešti doslova vyroja. Robia krátke vysoké vlny, ktoré môžu kanoe prevrátiť. Strašne to otravuje, lebo sa musíš neustále stavať na ne kolmo.
Katamaranu hrozí iba to, že vlna trochu prešplechne dovnútra niektorej z lodí. Riešením je, upevniť lode od seba ďalej dvomi tyčami a priestor medzi nimi zakryť drevenou plochou, na ktorej sa dá i sedieť. To je pravý katamaran - Chrobák, ako konštruktér plavidla na fotke ešte do tohto štádia nedospel.
Keď je príjemné počasie, splavovať Dunaj je pohoda, často vodáci aj kilometre súlodia (nie, nie je to preklep). S príjemného dolce far niente ich preberie obyčajne až výkrik. "Loď"! alebo "Bója"! - to sa rozpŕchnu a každý sa potom stará len o seba.
Vodná turistika je však dosť nepohodlná, lepšie je zaplatiť si kajutu vo veľkej krásnej lodi a kochať sa z hornej paluby výhľadom na brehy ... more, čajky, exotika ... ležíš na lehátku pri modrom bazéne, čašníci roznášajú šampanské a homáre s olivami, privieraš oči pred prudkým slnkom, v ktorom žiari nápis Costa Concordia...