Asi polovica detí s ADHD má aj iné pridružené poruchy či komorbidity. Je zrejmé, že v dôsledku toho vznikajú ešte zložitejšie podmienky, ktoré treba zvládnuť. Deti s ADHD majú často aj špecifické poruchy učenia (ŠPU), teda dyslexiu, dysgrafiu, dyzortografiu, dyskalkúliu, preto sú pre ne učenie sa, úlohy a skúšanie ešte náročnejšie. Môžu sa vyskytnúť aj psychologické problémy (nedostatok sebaúcty, hnev, nedôvera) a napredovanie v škole či všeobecne vo vzdelávaní môže byť vážne ohrozené, ak sa tieto vývojové poruchy nervového systému včas nerozpoznajú a nebudú liečiť.
V niektorých prípadoch sa k ADHD pridruží porucha správania, ktorá sa nazýva porucha opozičného vzdoru (ODD). Zvládnutie detí s touto poruchou je obzvlášť náročné, pretože provokujú, nerešpektujú pravidlá a zámerne sa im vzpierajú. Je pre ne absolútne nevyhnutné, aby boli tímové hry dobre štruktúrované (zorganizované). Treba ich neustále sledovať, lebo môžu byť veľmi popudlivé či agresívne. V takýchto prípadoch odporúčam, aby škola oficiálne a včas požiadala o pomoc lekárov, ktorí majú dieťa v starostlivosti.
Pridať nový komentár