Neprekročený prah minulosti v nás

Úvod > Recenzie a články o našich knihách > Neprekročený prah minulosti v nás

Fixed banner

Neprekročený prah minulosti v nás

Národná Obroda (24. 3. 2000)

Román Námestie v Mähringu vyšiel po prvý raz v roku 1965, ale až dnes dostávajú čitatelia do rúk pôvodnú, necenzurovanú verziu. Anton Hykisch ho napísal už ako autor známy z Mladej tvorby . Za sebou mal v čase jeho zverejnenia štyri knižky próz - Sen vchádza do stanice (1961) , Krok do neznáma (1963) , Stretol som ťa (1963) a Naďa (1964). Hykisch patril k novej generačnej i umeleckej vlne tohto obdobia. Jej témou bolo sústreďovanie sa na preniknutie do konkrétnych pocitov a myšlienok súčasníka, ktorého intelektuálna vyspelosť často naráža na bariéry konvenčnosti, byrokracie, zvráteného systému. V jeho románe sa do popredia dostala akási nová "stratená generácia", ktorá dorastala v čase druhej svetovej vojny, a rovnako ako tá čítanková objavila hranice (svojich) možností...

Mähring je malé mestečko v Bavorsku, kúsok od česko-nemeckých hraníc. Mähring je sen o inom svete. Na námestí tohto vysneného mestečka sa chcú po tajnej ceste stretnúť dvaja slovenskí gymnazisti. Útek sa však nevydarí. Totalitný režim tvrdo trestá každú vzburu, a tou pokus o emigráciu určite je.

Až po rokoch sa Milanovi Hegerovi, "socialistickému manažérovi", podarí legálne dostať do exkluzívneho západného sveta. Za privretými viečkami v lietadle z Paríža sa mu vynárajú a miešajú obrazy o odvrátenej strane socializmu, o "zadku sveta" kdesi v bludisku výskumného ústavu. Individuálne vnútorné tragédie postáv zastrešuje Milanov pozorovací talent. Každý človek má svoje námestie v Mähringu a možno je dobré nikdy k nemu neprísť. Pre Milana je to neprekročený prah minulosti - čosi, na čo sa nedá zabudnúť, lebo ovplyvnilo celý jeho ďalší život.

Román má mnohé autobiografické črty. Bol preložený do češtiny a maďarčiny a kritika ho pokladá za Hykischovu najúspešnejšiu knihu pred rokom 1968.

Barbora Škovierová

Anton Hykisch: Námestie v Mähringu, vydavateľstvo Enigma, 217 strán