2970
Cestovateľský blog
https://blog.enigma.sk/wp-content/uploads/2020/06/629C702B-B0D8-4F68-BA27-F113C0386756.jpeg
29.06.2020 - 20:43
0
63
769

Inšpiruj sa - Rozhovor s českým pilotom vrtuľníkov

Nový motivačný projekt - Inšpiruj sa - ponúka čitateľom rozhovory s ľuďmi z rôznych profesijných oblastí. Slúži ako inšpirácia pre ostatných, že sny sa dajú plniť iba treba pre ne bojovať a byť presvedčený o svojej vnútornej sile a schopnostiach.

 

Lietanie je skutočne nádherný koníček a životné poslanie. To určite potvrdí každý, kto má možnosť sadnúť do kabíny letúna alebo vrtuľníka a odletieť s ním do výšin.

Moje prvé pozvanie na krátky rozhovor prijal český pilot vrtuľníkov a jednomotorových letúnov Ing. Lukáš Veselý,  ktorý sa môže pochváliť titulom obchodného pilota vrtuľníkov - CPL(H). Prezradil, ako sa k lietaniu dostal a čo napríklad odporúča adeptom, ktorí o lietaní snívajú, či už v rámci vyplnenia voľného času alebo možnej budúcej kariéry. Tak poďme na to!

 

Kedy si sa rozhodol, že sa staneš pilotom?

Začalo to nevinně v 18 letech, kdy jsem si udělal výcvik pro získání průkazu PPL(A), následně PPL(H) a více jsem si oblíbil vrtulníky. Nalétal jsem si postupně hodiny a v roce 2012 získal průkaz CPL(H), následně FI(H). Vzhledem k tomu, že jsem k tomu měl blízko a byl jsem k tomu vedený od malička, tak to bylo o něco jednodušší. Nicméně finální rozhodnutí bylo na mě, nikdo z letecké rodiny mě do létání nenutil. Dostal jsem tu možnost létat, tak jsem ji využil. Létání je pro mě zároveň prací i koníčkem, což je ideální kombinace a dělám, co mě baví.

Aký by mal podľa teba byť správny pilot?

Správný pilot by měl podle mě být pokorný a zodpovědný. Pokoru je třeba mít celý letecký život bez ohledu na nálet hodin.

Čo všetko musí človek splniť, aby mohol začať lietať?

Před zahájením výcviku je třeba projít zdravotní prohlídkou u leteckého lékaře, následně odlétat minimálně 45 hodin v základním výcviku pro získání licence PPL, udělat 9 teoretických zkoušek v průběhu a složit závěrečnou praktickou zkoušku.

Podľa tvojich skúseností ako inštruktora, je ťažšie ovládať vrtuľník alebo lietadlo pre začínajúcich pilotov?

Každé letadlo má svá specifika. Myslím si, že obecně je o něco těžší ovládání vrtulníku, kde je to hodně citlivé a hodně o koordinaci rukou a nohou.

Např. u letounu jsem spatřoval problém u přistávání (odhad výšky, boční vítr apod.) a u vrtulníku je to stabilizace stroje u země (odpoutání, visení, dotyk země). Výhodou vrtulníku je, že si ho pilot může téměř vždy natočit proti větru.

Prečo podľa tvojho názoru oveľa menej adeptov leteckého výcviku uvažuje o vrtuľníku než o letúne?

Myslím si, že je obecně menší zájem o výcvik na vrtulníky a dle mého je to hlavně z důvodu, že je to mnohem finančně nákladnější než výcvik na letounech. Nicméně piloti na vrtulníky budou v budoucnu potřeba, protože nastane (nastává) generační problém. Pilotů na letouny je mnohem více.

Ktorý typ vrtuľníku lietaš najradšej a prečo?

Bell 407, jeden z nejvýkonnějších jednomotorových vrtulníků. Zajišťuje přebytek výkonu i při maximální vzletové váze. Pojme až 6 cestujících.

*Pre čitateľov prikladám názorný obrázok:

bell 407

Ako by si jedným slovom definoval lietanie s vrtuľníkom?

Létání vrtulníkem se nedá úplně vyjádřit jedním slovem. Je to něco úžasného – pohyb ve vzduchu s možností krásného rozhledu a přistání „téměř kdekoliv“ má své kouzlo. Rozhodně musím podoktnout, že se ve vzduchu cítím mnohem více bezpečně než v autě na silnici.

Čo odporúčaš adeptom, ktorí snívajú o lietaní? Čo by si im poradil?

V první řadě je třeba si rozmyslet, zda chce zájemce létat letouny nebo vrtulníky. Dále pak zda má vizi profesionálního létání v budoucnu nebo ví, že si bude létat jen soukromě pro radost. Výcvik je možné zahájit kdykoliv, samozřejmě lepší na jaře (v létě), kdy je stabilnější počasí, delší den apod. Je třeba, aby k létání přistupovali zodpovědně a naslouchali radám, které získávají od instruktorů. Důležité je CHTÍT. Pokud, chcete, tak jde všechno (dříve nebo později)! 😉 Zatím všichni, co chtěli, tak se to naučili.

 

Na záver by som rada dodala, že Lukáš je zároveň aj jedným z hlavných pilierov českej leteckej školy, vďaka nemu sa mnohým žiakom podarilo splniť si sny. Týmto mu ďakujem za ochotu a čas, ktorý si našiel na zodpovedanie otázok a do budúcna mu prajem ešte množstvo úspešných letov a taktiež i spokojných žiakov. 

 

*SkytraveL*

 

Pridať nový komentár

Viac o autorovi

Počet príspevkov:
5
Počet nazbieraných
401
Vitajte na stránke zameranej na krásu lietania a automobilov. Nájdete tu rôzne zaujímavosti, články, rozhovory - stačí si vybrať, čo Vás v skutočnosti zaujíma. V prípade záujmu o rozhovor alebo napísanie článku ma neváhajte kontaktovať. Pod komentárom zanechajte odkaz, rada si taktiež prečítam…
Všetky príspevky od autora

Príspevky, ktoré by sa vám mohli páčiť