Čítať deťom nahlas má zmysel, pretože: |
...prežijú viac krásnych spoločných chvíľ s maminou alebo ocinom. ...budú mať dobrý vzťah ku knihám. ...lepšie porozumejú svetu okolo seba. Pre mladšie deti od 2 do 6 rokov sú ideálne knihy s veľkými obrázkami a krátkym textom (v angličtine picture book). Príbehy v takýchto knižkách bývajú rôzneho typu: klasická rozprávka, moderný príbeh s dobrou pointou, vtipné príbehy, zvláštne príbehy alebo len zobrazenie bežných situácií zo života. Typickými motívmi bývajú priateľstvo, rodina, láska. Niektoré príbehy v obrázkových knihách odbúravajú strach z tmy, strach zo škôlky alebo pomáhajú vyrovnať sa s tým, že kamarát sa presťahoval alebo s výsmechom ostatných. Obrázkové knižky ukazujú aj spoločenské témy ako vyrovnávanie sa s inakosťou (často na príklade zvierat). Cez takéto knižky sa dieťa zoznamuje aj s ťažšími situáciami, ktoré ho už stretli alebo možno stretnú. Často ukazujú deťom, že každý z nás je jedinečný tým, kým je. ...sa im rozvíja reč. ...sa konečne na chvíľu sústredia. :-) ...získajú ďalší potrebný rituál. Ako vyberať knihyKnihy vyberáme podľa veku dieťaťa: školáci: Postupne vyberáme knižky s dlhším textom, aj keď obrázky sú stále dôležité. Postupne vytvárame možnosti na to, aby si deti knižky na čítanie vyberali sami. a podľa témy: Ak si nájdeme čas, môžeme si knižky prejsť spolu a nechať dieťa, nech si vyberie samé, o čom si chce prečítať. S deťmi, ktoré už samostatne čítajú, je dobré zájsť občas do knižnice, do kníhkupectva alebo ich nechať prezerať si knižky u kamaráta. Ako čítaťDeťom čítame asi od 2 rokov a dĺžku čítania prispôsobujeme únave a pozornosti. Prečítame vždy aj názov knihy, autora a ilustrátora. Pri čítaní trochu dramatizujeme – používame intonáciu, dôraz, iný hlas a pod. O knižke sa rozprávame, pýtame sa otázky, vymyslíme iný koniec a pod. Ak sa v živote vyskytne niečo podobné, ako v knihe, pripomenieme si knihu. Ak ide o sfilmovaný príbeh môžeme sa porozprávať aj o filme. S deťmi, ktoré začínajú čítať sa pri čítaní delíme (chvíľu číta dieťa, chvíľu rodič). Lepšie predpoklady na vzdelanie, lepšia reč a sústredenie, lepšie porozumenie svetu, dobrý vzťah ku knihám a hlavne viac blízkosti a pokojných spoločných chvíľ určite majú zmysel. Svedčí o tom aj to, že niektoré knihy z nášho detstva ešte stále máme. |