Logo Enigma
DNES JE: 21. máj 2012 - Zina
ZAJTRA BUDE: Júlia, Juliana

Internetové kníhkupectvo a vydavateľstvo ENIGMA


            Škoda, že jediní ľudia,
            ktorí dokážu riadiť národné hospodárstvo,
            sedia v krčme pri pive.
     
 
 

Objednávky

So zľavou on-line.

Otázky, pripomienky

Všeobecné:
enigma@enigma.sk

K predaju:
bookshop@enigma.sk

Telefón:
00421 37 6555 551

Chcem vydať knihu

Veselo i vážne

Knižný antikvariát

MP3-CD-MC-DVD

Priateľstvo

Na breh potôčka deva si sadla

Jej prvá slza na hladinu mu padla

Vo veľkom smútku deva hlavu sklonila

ďalšie slzy už len do dlaní si ronila

 

Cez potôčik pri strome iná deva stojí

vidí devu pri brehu ako slzy roní

Spolu boli pri potôčku ver poriadne dlho

Či dajú si teraz rady, dumá táto tuho

 

 

Jemnú nitku v rukách jedna i druhá držala

Nad potôčkom k sebe každá svoj koniec ťahala

Preťala sa nitka tu na jednej, tu na druhej strane

No nečakal veru nik, čo s nitkou napokon sa stane

 

Raz dávno vietor dul, blesky sršali

Devy sa cez potok na seba dívali

Zviazanú nitku v rukách tuho stískali

Hádam tie uzly dosť pevne zviazali

 

Hromy divo bili, dážď husto sa lial

Na nitke jemnej uzlíka nenechal

Len krátke konce už devy zvierajú

Za nitkou v potôčku smutne sa dívajú

 

Vari im potôčik to priateľstvo vezme?

Pomôžu im prosby a či víly lesné?

Jedna na breh sadla slzy ronila

Druhá sa pri strome k vílam modlila

 

Na údolie sadla noc

Víly prišli na pomoc

Kol do kola tancovali

Novú nitku usúkali

 

Zlatým práškom poprášili

A devám sa pohrozili:

 

Nitku od nás v srdciach chráňte

Uzlíky neviažte, radšej sa ich stráňte

Ak sa táto nitka stratí

Priateľstvo vám nik nevráti!

Tvoje hodnotenie: zatiaľ nie je | Priemerne: 5 (1 hlas)

Komentujte na Facebooku

Komentáre k príspevku

Erben

Pokus o baladu.
Keby si ju prečítal Erben, šiel by k najbližšiemu potôčiku. (Utopiť sa.)

pre "virpúl"

nuz nie je kazdy "virpúl", ktory prinasa kvalitu do zivota ;)

a mas uplnu pravdu toto bol moj úplne prvy pokus o nejaku baladu...no, a snaha sa ceni vzdy, nie? aj ked vysledok stoji akurat tak za utopenie(niekomu)...

ale aj tak diki za komentar...

sado-maso

Ked vieš vopred, že je to zlé, prečo to zverejňuješ? Že by masochistické sklony?

?

Uprimne povedane nemyslela som si, ze je to az take zle, ze by sa po precitani chcel niekto zabit...no a preto som to zverejnila... aby som sa dozvedela co si o tom ludia myslia... na ten ucel predsa sluzi tato stranka, pre mladych zacinajucich autorov, ktori by sa radi dozvedeli nazory roznych ludi na svoje diela. Ci uz to budu pozitivne alebo negativne reakcie, vsetky pomozu...

Ked nemas chut citat zacinajucich a neskusenych autorov, tak na tuto stranku viac nechod.

Presne tak!

Nedá mi nepridať sa k tomuto názoru. Tiež si myslím, že kto nechce čítať prvotiny nech ich ani nečíta. 

Inak Denisa, mimochodom si vôbec nemyslím, že by toto dielko bolo na samovraždu. Podľa mňa je to skôr taká oddychovka vcelku celkom milá. :D

 A literárne umenie predsa nepozná hranice ani obmedzenia.

S pozdravom Dušan Damián.  

 

Akurat som si vsimol jak

Akurat som si vsimol jak naskocil novy komentar. Sice na tento styl neletim, ale da sa to.

A tiez musim povedat, ze tu ide hlavne o to, aby sme sa my autori dozvedeli nazory ostatnych na nasu tvorbu.

Ja mam niekedy zmiesane pocity uz len ked citam nieco vlastne s odstupom casu, ale vsak je to aj o tom, prezentovat jako sa rozvyjame. Ci ne?

Takze to co si mysli nejkaky virpul berem, ale nejak zasadne ma to neovplyvnuje.

Asi tolko... Cawe.

:)

Tak vam dakujem, za nazory...

Simon, mas pravdu, niekedy, ked s odstupom casu citam svoju "tvorbu", tak sa chytam za hlavu. :) No niekedy som milo prekvapena :) Ale to asi kazdy autor.

Dusan, dakujem za pozitivnu reakciu na moju "uplne prvu baladu" :)

Nech nas vsetkych muza kope! :)

Chutné. Teda, príde mi to

Chutné. Teda, príde mi to celé také staro - nové.. Neviem, miestami ma rozčuľuje to slovo deva, ale na druhej strane.. v kombinácii s priateľstvom dvoch dievčat. Chutné proste, nezvyčajné.. ale milé. A vôbec nie na utopenie, ale to asi len ten virpul má blizko k vode.. :)

trochu vedy

Námet básničky je pekný, žáner balady vhodný.

Autorka má však absolútne nezvládnuté remeslo, ktoré je nutnou (ale nepostačujúcou) podmienkou, aby sa človek stal poetom (napr. gramatické rýmy sadla-padla, ronila-sklonila ... chýba už len láska-páska, resp. orangutan-propanbutan:)

Logická a vecná stránka diela však poskytuje bohatý materiál na sémanticko-pneumaticko-lingvisticko-filozofický rozbor. Chcel by som teda na niektoré miesta Vaše Honorability, Magneficiencie a Susceptibility upozorniť.

1.citát:
"Jemnú nitku v rukách jedna i druhá držala
Nad potôčkom k sebe každá svoj koniec ťahala
Preťala sa nitka tu na jednej, tu na druhej strane"

Ak nejde o opakovaný dej a dvaja ľudia ťahajú niť ponad potok, pričom prekročia medzu pevnosti nite v ťahu, niť sa preruší len v jedinom mieste, teda nie "tu na jednej, tu na druhej strane" - odporovalo by to fyzikálnym zákonom. Verš by sa dal teda logicky vysvetliť len tak, že nitku ťahali prvýkrát a pretrhli ju najprv bližšie k deve č.1 ("tu na jednej"), následne ju zviazali a znova ju ťahali - a zas sa im pretrhla tentoraz bližšie k deve č. 2 ("tu na druhej strane").

2. citát:
"Zviazanú nitku v rukách tuho stískali
Hádam tie uzly dosť pevne zviazali."

Pretože báseň neuvádza časť deja počas ktorého došlo k zviazaniu nite, ponúka sa toto (trochu komické) vysvetlenie: devy si museli konce nití, ktoré držali v rukách, uviazať o blízke stromy, vojsť do vody a kdesi v strede potoka nitky zviazať. Potom sa vrátili každá na svoj breh, odviazali nitky od stromov a znova sa vzájomne preťahovali.

3. citát:
" ... dážď husto sa lial
Na nitke jemnej uzlíka nenechal
Len krátke konce už devy zvierajú
Za nitkou v potôčku smutne sa dívajú"

Dážd zrejme spôsobil rozviazanie uzlíka. Bolo by to vierohodné, keby bola nitka pred tým, než začalo pršať suchá - zmáčanie nite dažďom by spôsobilo zmenšenie kĺzavého trenia v uzlíku, a tým jeho rozviazanie. Má to však jeden háčik: niť bola mokrá už pred jej zviazaním, pretože devy museli ísť do potoka. Napriek tomu je táto časť básne fyzikálne vysvetliteľná - zmáčanie nite pri nedokonale uviazanom uzlíku (viazali ho v strese, pretože prúd im podrážal nohy) môže spôsobiť jeho rozviazanie. To, že sa nitka rozviazala, až keď začalo pršať, sa dá pripísať na vrub meniaceho sa namáhania nite. Psychologicky je totiž vysvetliteľné, že keď sa dvaja ľudia preťahujú lanom, a zrazu začne búrka - zvýšený adrenalín a pocit nepohody spôsobí u oboch aktérov (najmä ak ide o adolescentov) silnejšie ťahanie lana (u nás nitky), čo viedlo k rozviazaniu uzlíka.

4. citát:
"Víli (má byť víly) prišli na pomoc
Kol do kola tancovali
Novú nitku usúkali"

Tieto verše sú v poriadku - víly sú zázračné bytosti, a tak môžu pokojne aj pri potoku zohnať napr. konope (bežne ho fajčia) a usúkať nitku, t.j. spraviť zázrak.

Chvíľku vážne: Z básne vyplýva pekné (a známe) poučenie. Lenže my ľudia sme nepoučiteľní, a tak nezaškodí nám ho občas pripomenúť aj v obraznej básnickej forme.

prof. RNDr. Ing. John Whirpool, PhD.
University of Oxford

Vedel som to...

Ja som vedel, ze virpul sa nenecha zahanbit.

Ale musim povedat, pan Whirpool, ste "dobry" ale v zmysle "dobry = super".

Vas rozbor diela je naozaj nielen trefny ale aj humorny. Ked budete mat chut daco este okomentujte. 

Pokojne aj negativne, ak to bude v rovnakom duchu, tak takato kritika je nielen konstruktivna ale aj lahko zapametatelna a poucna. 

Awe Whirpool a klobuk dolu. :D   

hlavne ak sa to bude tykat

hlavne ak sa to bude tykat umeleckej stranky diela, nie tej technickej

súvislosti a pravdivosť

Kamka, logika deja, príčinné súvislosti, pravdivosť textu nesporne úzko súvisia s umeleckou hodnotou diela.

Takže, ak napr. v Gotheho básni nájdeš verš
"Mesiac leje svoje vlhké svetlo na krajinu...", môžeš si byť istá, že to vyjadruje príčinnú súvislosť, aj keď je to básnický text. V prírode totiž platí, že za mesačného splnu stúpa vlhkosť vzduchu - a Goethe to vedel. Poézia má byť pravdivá.

Ak dvaja ľudia ťahajú nitku, nemôže sa im roztrhnúť v dvoch miestach - platí to rovnako v praxi, ale aj v básni, aj ked je to len metaforické vyjadrenie inej veci. Ak sa nitka roztrhne na dvoch miestach, je to veľmi nepodarená, zle vybraná, a hlavne NEPRAVDIVÁ metafora. A poézia má byť pravdivá, ako už konštatoval baťko Goethe...

Všetci mi tu oponujete, a pripomínate mi tu, že "to je len metafora". No veď práve! Metafora... ale celkom chybne vybratá!

Metaforu s ťahaním nitky by som teda skôr použil na vyjadrenie faktu, že ak sa priateľstvo pretrhne, majú na tom zásluhu obaja - rovnako ako pretrhnutie nitky nemožno pripísať jednému z aktérov. (Lebo pri ťahaní nitky platí Zákon akcie a reakcie.) Metafora s ťahaním nitky použitá v tomto zmysle sedí "ako riť na šerbeľ".

Použiť metaforu s ťahaním nitky na situáciu, že za narušenie priateľstva je zodpovedný raz jeden, inokedy druhý z dvojice je chybné - nitka takto nefunguje a preto príklad s ňou je chybne vybratý.
Na túto situáciu treba zvoliť inú metaforu, ktorá ju vyjadrí.

Záver: Ak chcete niečo napr. z oblasti ľudských vzťahov vyjadriť nmetaforicky nejakým zjednodušeným príkladom, dajte si pozor, aby príklad neodporoval fyzikálnym zákonom, a aby v zjednodušenej forme vyjadroval zložitejší dej - inak sa u bystrého čitateľa dožijete len útrpného úsmevu... :)

Johann Wolfgang Goethe

Mily Virpul, tvoje reakcie na moju "úplne prvú nedokonalú" bajku ma dojimaju. Su velmi poucne, ale aj velmi kriticke. Mam rada tvorbu J.W.Goetheho, a nikdy by som si netrufla porovnavat svoje dielo s Jeho, alebo co len napodobnovat Jeho tvorbu. Ako priklad to vsak bolo spravne a netvrdim, ze som uplne spravne vyjadrila to, co som mala na mysli, no tak to predsa na zaciatku ide kazdemu. Nemyslim, ze J.W.Goethe svoju "úplne prvú" baladu napísal dokonale. Určite vsak na nej pred jej zverejnenim popracoval viac ako ja na tej svojej, ale ja som len "úplný amatér" a to, že sa tu rozprudila debata o tom, co je a co nie je spravne, ked kazdy ma ten svoj kusok pravdy v zalohe, ma velmi prekvapilo. Kamka tvrdi ze je to metafora, ty tvrdis ze nie je spravna. No mne to v tej chvili pripadalo spravne, hoci by sa to nedalo v praxi nijako dokazat.

Nitka v mojej "úplne prvej nedokonalej bajke" vyjadruje nieco NEHMOTNE  a nie hmotne, hoci ano, metafora by mala byt pravdiva atd, atd..., vyjadruje vztah, ktory je medzi priatelmi. Vztah, ktory sa napriek nezhodam a hadkam moze zmenit, tak ako sa zmeni nitka po pretrhnuti a naslednom zviazani. Nikdy uz nebude taka ako bola na zaciatku. A kazda dalsia neprijemna udalost - tzv uzlik - ju meni a oslabuje...

Je zname prislovie - "Priatelstvo je zlata nit, ktora sa casom pretrhne. Da sa ona sice zviazat, ale uzol ostane."

To mi ktosi nedavno povedal, a trosku ma to inspirovalo. Tymto by som rada rozbor mojej bajky ukoncila. Dakujem za komentare...

Zostavam s pozdravom...

...nech nas muza kope.... :)

finito

OK, ukončme to ... našťastie to však tu chvíľu zostane, a tak si možno niektorí z tých, čo reagovali na moje sentencie, budú môcť texty znova prečítať a hádam i pochopiť, o čom je tam reč. (Lebo niektorí to veru nepostrehli :)
Vďaka za zábavu i inšpiráciu, nech tu pribúda príspevkov a (hlavne) kritických reakcií na ne. Pochvalné ódy síce potešia, ale nikam neposunú. Spánombohom, idem od vás... odchádzam na iné stránky.

S (aktuálnym) pozdravom
viszontlátásra!
Virpúl.

?

asi to bude najlepsie ked sa od nas poberies virpul, naozaj. proste tu nikto nepochopil o co ti ide...

asi som mala tu bajku hned zmazat a napisat ju podla tvojich predstav... (!)

no neurobim to...lebo sa mi nechce...

my na enigme nepotrebujeme pochvalne ody ani chvalospevy, to si asi nepostrehol ty...

 

 

vazeny pane,

zaujimalo by ma, aky rozbor by vznikol, keby ste tak zobrali do ruk takeho Bottu, Ponicana, Valka

1*

Válka poznám, jeho "vizualizované" metafory sú naozaj hodné veľkého básnika, napr. (západ slnka): "Podrezané slnko steká do mora...", až z toho mrazí, že? Jeho nerýmovaná poézia je tiež veľkolepá - využíva všemožné básnické prostriedky, ktoré si človek na prvé čítanie ani nemusí všimnúť, a tak sa oplatí sa k jeho poézii vracať.

Botto je klasika, jeho balady majú správnu tajomno-strašideľno-hororovú atmosféru (sám Hitchkok by si iste došiel na svoje) a v čitateľovi zanechávajú hlboký dojem na dlhý čas. Verše časom zabudnete, ale tá atmosféra vo vás zostane, rovnako ako po čítaní Erbena. Verše sú "vymakané", nemajú jediný zádrhel, báseň plynie ako dobre naolejovaný stroj. Niet čudo - predpokladať u klasika nezvládnutie remesla môže len provokatér alebo vtipkár - škoda o tom teda reči. Metafory majú hlavu a pätu, sú logické, súvisia s dejom, sú nápadité, vyvolávajú mrazenie na chrbte, prosto, paráda...

Poničana moc nemusím, nemám slabosť pre sociálne a proletárske témy. A priznám sa, ani som od neho toho veľa nečítal.

Takže, ako by dopadol rozbor? Na jedničku, ako ináč.

Nechápem, prečo sa na to pýtate, keď je odpoveď načisto prediktabilná. (Klasikov netreba hodnotiť - už ich zhodnotila história, a literárna kritika.)

sorry

... prepáč, Denisa, písal som, že sa sem už nevrátim (no aj Mečiar spieval v TV - spánombohom, idem od vás, a zas ho tu máme) no bola mi položená otázka nesúvisiaca s Tvojou básničkou, tak som odpovedal. K Tojej básničke som komentáre už skončil. Nech sa Ti darí na papieri i v reálnom svete:)

no problem...

... v pohode...a dakujem....

p.s. vazne uvazujem, ze zacnem znova citat klasicku slovensku literaturu... zo skoly som uz davno prec, vsetko som zabudla a mozno sa potom tie moje basnicky budu citat lepsie :)

nech nas muza kope! :)

ta nitka nie je chapana

ta nitka nie je chapana fyzicky, konkretne, ale metaforicky. nitka predstavuje priatelstvo, ked sa pretrhne uzlik na jednej, na druhej strane znamena to ze sa pretrhlo priatelstvo, netreba to chodit do potoka znova zaväzovat a nitku si predtym uviazat o strom:-)))

metafora

Mýliš sa, Kamka. Nitka síce metaforicky vyjadruje zložitejšie medziľudské vzťahy, ale, ak sa raz ako analógia použije, mala by sa správať podľa fyzikálnych zákonov a reálnej skúsenosti čitateľa básne. Teda ako reálna nitka. Jedine, ak by sa označila ako "zázračná", nemusí sa tak správať (napr. keď s ňou manipulujú zázračné bytosti - víly). Dovtedy sa musí správať tak, ako sme zvyknutí. A to jej správanie musí zjednodušene (metaforicky) presne vyjadrovať zložitejšie deje.

Zvoliť priliehavú metaforu nie je len tak. Bez problémov a rýchlo trafia "kliniec po hlavičke" obyčajne len talentovaní tvorcovia s dobrou intuíciou, ale aj tí sa musia nad tým čo píšu zamýšľať (Schiller: "Prvý verš dostanem z neba, druhý si už musím odpracovať.") Ak teda nie som nebom obdarený talent, nestačí švácať na papier hlava-nehlava, čo mi napadne. Napísané treba podrobiť dôkladnej revízii (Pýtali sa raz Byrona, čo robil včera. "Dopoludnia som čítal svoju novú báseň a vylepšoval som ju - na obed som do nej pridal bodku. Potom som na nej dalej pracoval až do večera a dospel som k presvedčeniu, že tá bodka tam nepatrí.")

názory

kedze ma kazdy pravo chapat umelecke dielo po svojom, virrpul ho moze chapat doslova - potom sú jeho pripomienky spravne (okreem toho, že si z nás robi srandu), - ale nech je zabava

podla toho kto si z koho

podla toho kto si z koho robi srandu...

:)

No, debata sa celkom dobre rozprudila...
...ano, nitka je len metafora...

...ano v slove "vili" mam gramaticku chybu a malo by tam byt "vily"...

...ano, virpul nam ponukol skutocne bravurne, fyzicky dokonale vysvetlenie...

...ano, velmi dobre som sa zasmiala pri citani hodnotenia, ktore nam poskytol virpul-pardon prof. RNDr. Ing. John Whirpool, PhD.

:)

Nech nas muza nikdy neopusta :)

Poslať nový komentár

Obsah tohto poľa je súkromný a nebude verejne zobrazený.
Toto políčko musíte vyplniť a musíte ho vyplniť správne! (Ochrana proti neželaným komentárom...)
  • Povolené sú HTML značky: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <h3> <h4> <img> <br> <swf>
  • You may use [inline:xx] tags to display uploaded files or images inline.
  • You may use <swf file="song.mp3"> to display Flash files inline

Viac informácií o možnostiach formátovania

Autor: Denisa

Príspevkov: 55

Komentárov: 507

Znamenie: Škorpión (23.10. - 22.11.)

Niečo o mne:

som blazniva skorpionka, ktora ma az natolko bujnu fantaziu, ze obcas sama nevie, co je a co nie je naozajteraz vazne...som trochu blazniva, a trochu viac romanticka, preto mam rada Jane Austenovu, sestry Bronteove ale nepohrdnem ani S.Kingom ci D. Brownom...a niekedy siahnem aj po slovenskom autorovi...radsej mam prozu ako poeziu, ale ked je poezia dobra, rada si ju precitam...

Moje motto:

vsetko co stoji za to, aby sa urobilo, stoji za to, aby sa urobilo dobre. rano je mudrejsie vecera:)a vlastne asi nemam ziadne motto, alebo mam kazdy den nove???:))

smilan
Čo sa s nami deje po smrti?...
21. máj o 16:53
Rascal
Nenechať to len tak
21. máj o 02:23
Mazúchová Mária
Najkrajšie hrable
19. máj o 16:18
Mazúchová Mária
Som prastará, keď na vás sp...
19. máj o 14:24
Sokol Augustin
Augustin Sokol. 35 bookface
18. máj o 18:34
sara.fides
Lesná impresia
17. máj o 21:30, 1 komentár
Rascal
Odpustenie..
16. máj o 19:49, 2 komentáre
Sokol Augustin
Augustin Sokol. 34 bookface
16. máj o 16:16
smilan
Čo sa s nami deje po smrti?...
21. máj o 16:53
Rascal
Nenechať to len tak
21. máj o 02:23
Mazúchová Mária
Najkrajšie hrable
19. máj o 16:18
Mazúchová Mária
Som prastará, keď na vás sp...
19. máj o 14:24
Sokol Augustin
Augustin Sokol. 35 bookface
18. máj o 18:34
sara.fides
Lesná impresia
17. máj o 21:30, 1 komentár
Rascal
Odpustenie..
16. máj o 19:49, 2 komentáre
Sokol Augustin
Augustin Sokol. 34 bookface
16. máj o 16:16
Vlado Preložník
Patagónia - ľadovec Perito...
15. máj o 00:06
Vlado Preložník
Vodopády Iguazu
03. máj o 02:16, 3 komentáre
Ivan
Vážska trilógia
02. máj o 11:24, 2 komentáre
Vlado Preložník
Svätá Lucia
28. apr o 11:10, 5 komentárov
Sokol Augustin
Augustin Sokol. 19 bookface
01. apr o 10:55
Vlado Preložník
Letný Dunaj 2011
03. mar o 00:40, 5 komentárov
Turzová Libuška
návod na krásu
02. mar o 11:45, 4 komentáre
Ivan
Terynka alebo Zamrznutá krá...
09. feb o 12:31, 5 komentárov
14.05.12 - 07:27
Ponúkam knihu(y)
Predam skripta Nina Vietorová: Americká literatúra - texty 1. celý inzerát...
14.05.12 - 07:24
Ponúkam knihu(y)
Predam ucebnicu Erich Petlák: Všeobecná didaktika; Iris 1997 celý inzerát...
25.02.12 - 08:55
Ponúkam knihu(y)
Predám knihu od Maria Puza ŠŤASTNÁ PÚTNIČKA, cena 5 € + poštovné celý inzerát...
25.02.12 - 08:52
Ponúkam knihu(y)
Predám knihy slovenských autorov DOM V STRÁNI, autor M.KUKUČÍN, celý inzerát...
25.02.12 - 08:51
Ponúkam knihu(y)
Predám odbornú knihu OMIETAME, OBKLADÁME, NATIERAME autor Radomír celý inzerát...
25.02.12 - 08:49
Ponúkam knihu(y)
Predám staršiu knihu Medzinárodná klasifikácia chorôb, vydalo celý inzerát...
25.02.12 - 08:47
Ponúkam knihu(y)
Predám starší STRUČNÝ LEKÁRSKY SLOVNÍK autori Doc.PhDr.Jan Kábrt celý inzerát...
25.02.12 - 08:45
Ponúkam knihu(y)
Predám knihu LIEČIVÉ SILY PRÍRODY, autor Max Engemann, brožovaná, celý inzerát...
14.05.12 - 09:28
MP3-CD-MC-DVD hľadám
Kúpim Antigonu od Sofokla a Molierovho Lakomca. celý inzerát...
29.04.12 - 02:32
Hľadám knihu(y)
Kým Kohút nezaspieva, dielo sa nachádza aj v knihe Päť súčasných celý inzerát...
27.04.12 - 01:34
Hľadám knihu(y)
Ahoj, hľadám knihu Medený jazdec v cz, ale aj v sk. Rada si ju celý inzerát...
23.04.12 - 12:59
Hľadám knihu(y)
Kúpim knihu Chiména od Valeria Massima Manfrediho. slovenské celý inzerát...
30.03.12 - 03:00
Hľadám knihu(y)
celý inzerát...
30.03.12 - 02:59
Hľadám knihu(y)
Hľadám knihu Japonské mýty Kojiki a Nihongi, potom I-ting a Mijamoto celý inzerát...
28.03.12 - 09:37
MP3-CD-MC-DVD hľadám
Hľadám cd so zvukmi vlkov celý inzerát...

Kto je online

Momentálne online: 0 používateľov a 3 návštevníci.

Telefón / Fax: +421 37 6555 551
E-mail: enigma@enigma.sk
E-mail objednávky + reklamácie: bookshop@enigma.sk

© ENIGMA PUBLISHING, s.r.o. 1999 - 2012

Umiestňovanie obsahu týchto stránok na iné weby,
jeho rozširovanie tlačou alebo na ľubovolných nosičoch
je možné len s písomným súhlasom vydavateľstva alebo
autora príspevku.

Konverzný kurz: 1,00 € = 30.1260 Sk

WEB stránky sú postavené na CMS DRUPAL
Dátum poslednej zmeny: 21 máj, 2012 - 16:53