Chcem vydať knihu. Aké mám možnosti?

Pretože naše vydavateľstvo je doslova zasypané ponukami autorov, ktorí by chceli vydať knihu, a my nemáme veľa času ani energie odpovedať detailne všetkým, rozhodol som sa využiť internet a širšie popísať túto problematiku.
Najmä mladší autori nemajú totiž v tejto oblasti takmer žiadne informácie.
Tento článok by im mohol pomôcť sa zorientovať a uvedomiť si svoje možnosti, ktorých je mimochodom oveľa viac ako v minulosti. Niektoré moje názory budú možno pre niekoho diskutabilné. Vychádzajú však z mojej vyše 30-ročnej vydavateľskej praxe.

Ešte pripomínam, že Enigma prakticky pôvodnú beletristickú tvorbu nevydáva, sme zameraní na odbornú literatúru, alternatívne učebnice pre všetky typy škôl a vedecké monografie. Pre potešenie vydávame občas prekladovú detskú a mládežnícku literatúru. Knihy z oblasti ezoteriky, východných filozofií, liečiteľstva, bojových umení a zdravej výživy nevydávame - len distribujeme.

Ak nám ponúknete pôvodnú beletristickú tvorbu, či zbierky básní, máte žiaľ len malú nádej vydania takejto knihu u nás. Ale ... niekedy "aj motyka vystrelí" - vydali sme pár kníh (tuším za vyše 30 rokov štyri) aj od slovenských autorov (napr. Motýlik, Nesmrteľnosť ilúzií..., aktuálne chystáme do tlače knihu o Živote vieš prd! od Vlasty Hochelovej). 

Mgr. Vladimír Preložník, vydavateľ

I. časť – Debutanti

(Za I. časť tohto článku sa zosypalo na moju hlavu mnoho kritiky: vraj sa snažím "odradiť mladé krehké talenty od písania", "nechcem, aby nás ľudia otravovali posielaním rukopisov", "vysmievam sa z úsilia autorov presadiť sa", "považujem každého, kto chce vydať knihu, za naivného blázna", som obyčajný cynik atď., atď. Sú to, samozrejme, nezmysly - moje úmysly sú celkom opačné: chcem týmto článkom prispieť k tomu, aby sa autori trochu lepšie orientovali v džungli zvanej knižný trh.

Odľahčený, provokačno-sarkastický tón tohto úvodu sleduje tri ciele:

  • Trochu "uzemniť" pisateľov, ktorí sa chystajú poslať svoj rozsiahly románový rukopis do niektorej redakcie, s vidinou, že z neho vznikne kniha - plný elementárnych pravopisných chýb, štylistikou na úrovni slohovej práce štvorkára 5. ročníka ZŠ, rozvláčne popisujúci nejakú otrepanú či módnu tému a ušetriť ich sklamania. A prispieť k tomu, aby si rukopis ešte pred poslaním do redakcie dali, preboha, niekým kompetentným posúdiť a opraviť. A ak to myslia s písaním literatúry vážne, podnietiť ich, aby na sebe začali pracovať.
  • Ponúknuť začínajúcim autorom aj inú, oveľa schodnejšiu cestu, ako sa dopracovať k vydaniu knihy - publikovaním kratších útvarov na internete, v literárnych kluboch, miestnej tlači, školských časopisoch. Chcieť rovno, bez prípravy, vydávať rozsiahly román, je čosi podobné, ako keby sa človek, čo chodí akurát na nedeľné prechádzky do lesa, vybral zrazu na Mt. Everest.
  • Mnohí moji známi mi povedali, že sa na mojom článku dosť nasmiali - veľmi ma tým potešili :)

Mám šancu?

Máš! Každý má šancu. Nemyslím si však, že najviac zo všetkého by Ťa malo trápiť, či Tvoj text vyjde knižne. (Ak máš peniaze, nie je problém vydať knihu, alebo aj 20 kníh: Dáš si nasádzať rukopis v grafickom štúdiu, navrhnúť obálku grafikom, v tlačiarni vyberieš druh papiera, efektnú väzbu, ilustrátor Ti text oživí ilustráciami – všetkým zaplatíš ... a potom už môžeš knihu rozdávať známym a posielať do knižníc a redakcií. Ak bude dobrá, vstúpiš do literatúry, ak nie, utŕžiš posmech širokého okolia. Háčik: peniaze! O peniazoch bude reč dosť často...) Ale vráťme sa na začiatok. 
Položme si nad Tvojím práve dokončeným rukopisom niekoľko otázok:
 

  • Povedal Ti už niekto z Tvojho okolia, že máš talent?
  • Kamarát(ka)? Učiteľ slovenčiny? Niekto, kto tiež píše? Redaktor? Vydavateľ? Nebodaj spisovateľ či básnik? Nepovedal? Iba kamarátka? To je zlé...
  • Publikoval si už niečo? 
  • Nie? Ani riadok? Ani veršík? Ani poviedočku, aforizmus? Ani v okresných novinách? A to chceš rovno vydávať román!? Sancta simplicitas...
  • Máš aspoň trošku zvládnuté "remeslo"? 
  • Robíš štylistické alebo nebodaj pravopisné chyby? Mal si dokonca s podobnými vecami odjakživa problémy už v škole? No zbohom...
  • Knihu si nenapísal(a) "na jeden nádych", k napísanému si sa často vracal?
  • A prepisoval, a prepisoval a prepisoval... Nie? Napísal si to všetko naraz? Bez opráv? Si génius...
  • Čítaš knihy dobrých básnikov či spisovateľov? 
  • Všímaš si ich vyjadrovacie prostriedky, vieš odlíšiť od seba žánre, všimneš si časové roviny, viacvýznamovosť textu? Pri písaní sa nad svojím štýlom občas zamýšľaš, alebo len píšeš "ako ti zobák narástol"? 
  • Máš doma knihy? Chodíš do knižnice? Čítaš veľa? 
  • Málo? Radšej sa s tým nikde nechváľ...
  • Máš vlastne ľuďom čo povedať? 
  • Nebola už téma, ktorú vo svojom dielku zobrazuješ, stokrát poomieľaná v iných knihách, filmoch, seriáloch? Ak je tak, dúfam, že Tvoje spracovanie je mimoriadne originálne a invenčné. Vieš písať o obyčajných veciach neobyčajným spôsobom? Ináč to bude pekná nuda...
  • Nebolo by lepšie Tvoju knihu načas odložiť do "šuplíka" a až bude trochu "odležaná" ju vytiahnuť a pozrieť sa na ňu z odstupu? Alebo máš pocit, že je dokončená a čím prv musí ísť "von"? Hneď po napísaní Ťa prepadol takýto pocit? Hej? Si jednoducho "profík"!

Ak si na uvedené otázky odpovedal(a) aspoň v 90% prípadov áno, máš naozaj šancu, že po istom čase uzrú Tvoje výtvory tlačiarenskú čerň. Ak budeš mať dosť vytrvalosti. A trochu šťastia.

P.S.
Porozmýšľaj ešte či písanie berieš ako kratochvíľu, "výlevku" do ktorej vylievaš svoje "mindráky", spôsob snívania v bdelom stave, poslanie, úlohu "zhora", sebarealizáciu, spôsob ako na seba upozorniť, možný spôsob obživy, ...?

P.P.S. Ak vás náhodou už I. časť tohto seriálu "vytočila", skúsme spolu nájsť príčinu? Prečítajte si, prosím pomaly, znova 8 položených otázok a sledujte, ktorý komentár k nej vás rozčúli najviac. No a potom porozmýšľajte, ako by ste na otázku odpovedali vy. Ak je odpoveď nie, skúste s tým niečo urobiť (kúpte si Pravidlá slovenského pravopisu, Synonymický slovník, Krátky slovník slovenského jazyka, začnite viac čítať - /a menej písať/, začnite si viac všímať aj "technologickú" stránku diel, nájdite si v okolí literárny klub, a zúčastňujte sa jeho akcií, publikujte na internete, posielajte svoje diela do súťaží ap. Bol by v tom čert, aby ste sa pri troške kritickej sebareflexie a tvrdej práci na sebe nezlepšovali). 

(Ak ste sa, presne podľa môjho zámeru,  na 1. časti akurát schuti zasmiali (pretože sa vás netýka = na všetky otázky ste odpovedali yes), môžete čítať ďalej, no veľa zábavy si už neužijete - budú to už len samé návody a suchopárne výpočty. Ak to však myslíte s vydávaním kníh vážne, mali by ste sa nimi prelúskať. Žiaľ, podmienky na úspešné vydanie knihy sa menia - stúpajú ceny tlače a prác okolo kníh, napr. sadzieb, grafiky; no hlavne: geometrickým radom rastie konkurencia kníh autorov zo všetkých kútov sveta, overených miliónmi spokojných čitateľov. Kníh v kníhkupectvách je toľko, že ich už pomaly nemajú kam dávať - v skladoch ležia na zemi do výšky pása, nevymýšľam si, vídam to často. Denne zastane pred každým väčším kníhkupectvom minimálne jedno auto distribúcie plné nových kníh = týždenne 5 áut - na 90 % kníh je napísané "Svetový bestseller", "Sfilmované", "Preložené do 32 jazykov", "Kniha, ktorá zmení váš život", "Number one v TOP 50 v Londýne", "Kniha roka" a podobne.

Tiež vydavateľstvá sú doslova bombardované ponukami na preklad kníh z celého sveta. Nám do Enigmy posielajú literárni agenti predávajúci práva na preklady mesačne ponuku niekedy i 200 titulov. Chodia nám maily typu "TOP 50 v Británii", "TOP 30 vo Francúzsku, USA, Španielsku, Nemecku", prebudili sa aj ruskí literárni agenti... Ide vždy o najčítanejšie a najpredávanejšie knihy v danej krajine. Často nám ponúknu na preklad knihu, ktorá ešte len vyjde, takže máme možnosť vydať ju synchrónne s originálom. No, a ak idete ako vydavateľ na knižný veľtrh (napr. do Frankfurtu), nad množstvom ponúk publikovať knihy z celého sveta vám padne sánka. 

Prebiť sa na výslnie v takejto konkurencii je dosť tvrdý oriešok. Samozrejme, nechcem vás týmito faktmi odrádzať od písania, chcem len, aby ste vedeli, do čoho idete. Aj keď - niekedy je možno lepšia "odvaha nič netušiaceho" - závisí to od typu vašej osobnosti. Ale pozor! - dnes sú oveľa širšie možnosti ako kedysi - vašu knihu nemusí dnes nik schvaľovať, nemusí ju vydať oficiálny vydavateľ, nemusí ju predávať kníhkupec - v dnešnej informačnej spoločnosti existuje kopa možností, ako dostať vaše dielo medzi ľudí inými cestičkami. Jasné, že nie sú široké a pohodlné - sú skôr kľukaté a strmé. Tak to v živote už chodí - ak  narazíte na širokú a pohodlnú cestu, určite nikam nevedie. V nasledujúcich častiach sa dozviete o niektorých možnostiach, ako dostať váš text medzi prostý ľud, aj s detailnými návodmi, ako to uskutočniť.) 

II. časť – Sám sebe vydavateľom

Za totality schvaľovali každý riadoček textu určeného na publikovanie všemocné a vševediace komisie, ktoré strážili ideovú a umeleckú čistotu diel socrealizmu. (Neverili by ste, koľko "súdruhov" by to chcelo robiť i dnes – pod kepienkom "ochrany národných záujmov," "jazykovej čistoty", "zamedzenia prenikania cudzích kultúrnych vplyvov", "ochrany morálky", atď., atď. Nuž, súdruhovia sa asi už nedočkajú...) Dnes si môžete publikovať čo len na svete chcete, nepotrebujete na to od nikoho nijaké povolenie. Mnohým to ešte asi stále nedošlo, a tak obiehajú vydavateľstvá s rukopismi a vydavatelia im ich vytrvalo odmietajú. Isteže, vydať knihu cez vydavateľstvo je pohodlnejšie, naviac tým kniha získava istý kredit (závislý od kreditu vydavateľa). Dnešné vydavateľstvá sú však nútené najmä z finančných dôvodov (ale i v dôsledku zaneprázdnenosti) zamietnuť často aj celkom dobré dielo. Ak vás vydavatelia vytrvalo odmietajú a vy ste skalopevne presvedčený o tom, že vaša kniha by mala čitateľom čo povedať, moja rada je jednoduchá:
Vydajte si knihu vo vlastnom náklade. 
Je to hračka a nepotrebujete na to nijaké zvláštne schopnosti. Potrebujete však pár korún, ktoré vám iste rodina požičia – každý sa totiž rád popýši, že je príbuzný slávneho spisovateľa.
Na skromný náklad knihy vydanej vlastným nákladom stačí cca 500 €, čo je jedna dovolenka k blízkemu moru. Skrátka, jedno leto nepôjdete k moru, no bóže... Pôjdete až o rok, ale už ako známy spisovateľ, čo vydáva knihy. Pár kníh si zoberiete do kufra, aby ste mali ste mali originálny darček pre ľudí, s ktorými sa tam prípadne spriatelíte :)   

Postup:

(Z praktických dôvodov uvádzam v príklade svojpomocnej sadzby len najrožšírenejšie editory - WORD, na sadzbu profesionálnejší Affinity Publisher, alternatíva za Adobe InDesign; profesionálne štúdiá i zdatnejší amatéri používajú, prirodzene, pokročilejšie - a drahšie - editory, ako napr. InDesign, QuarkXpress, Photoshop a pod. Bežný užívateľ PC tieto editory legálne nainštalované nemá a ani s nimi nevie pracovať. Naviac, sadzbu bežného textu bez tabuliek a obrázkov vo Worde zvládne každý absolvent strednej ba i základnej školy. Vysvetľovať v tomto článku ako sa napr. upravujú fotografie by bolo načisto off topic.)

  • Zabezpečte si prístup k počítaču s editorom WORD. Počítače, Windowsy a Wordy sú už dnes na Slovensku doslova všade, vrátane Lomnického štítu. 
  • Nasádžte si knihu sám. Ak neviete nastaviť formát strany, typ písma, riadkovanie, či tabelátory, obráťte sa na niekoho, kto sa vo Worde trochu vyzná. Pri nastavovaní parametrov textu používajte ako vzor knihu, ktorej by sa tá Vaša mala podobať. Neexperimentujte, kopírujte úpravu zo vzorovej knihy – ináč bude na kilometer každému jasné, že knihu sádzal nedouk. (Grafická úprava má byť striedma, klasická, čistá. "Úlety" v grafickej úprave si môžete dovoliť len ak korešpondujú s textom.) Dobré rady: sádžte na formát A5, vynechajte dookola dostatočné okraje, pekný font je napr. Minion Pro, WarnockPro, Calluna (alebo iné patkové – je čitateľnejšie) veľkosti 11–12 bodov, nadpisy môžu byť bezpatkové (napr. MyriadPro) len o 2–4 body väčšie, nepoužívajte v knihe preboha viac ako dva druhy písma, poriadne si skontrolujte delenie slov, medzery za bodkami, čiarkami, otáznikmi. Denné práce zálohujte.
  • Korektúry: nerobte detailné korektúry na obrazovke, prídete o oči a aj tak všetko "nevychytáte". Vytlačte si vašu budúcu knihu na papier pomocou tlačiarne. Urobte dôslednú korektúru textu na papieri. Môžete aj škrtať či dopisovať, opravovať chyby, navrhovať zmenu šírky medzier, delenia slov, ap. Nespoľahnite sa na svoje oči, dajte text prejsť ešte aspoň dvom ľuďom. Preneste opravy z papiera do súboru v počítači. 
  • ISBN (medzinárodné identifikačné číslo knihy): (odporúčam, najmä ak chcete knihu ponúknuť kníhkupectvám), zašlite do Slovenskej národnej knižnice, J. C. Hronského, 036 52 Martin, žiadosť o pridelenie ISBN s vaším menom, názvom knihy, poradím vydania. Pripíšte: "Vydávam nákladom vlastným". O pár dní vám bude číslo na knihu pridelené. Žiadosť je lepšie podať elektronicky cez www.snk.sk. Pridelenie ISBN je zdarma.
  • Úvodné strany knihy: 1., 2. strana - krycí list, 3. strana - titulný list (často typom písma ako na obálke), 4. strana - tiráž (autor - môže byť i pseudonym, názov knihy, meno ilustrátora alebo grafika, nápis: "Vydané nákladom vlastným", názov tlačiarne, rok vydania, ISBN, pod tým voľný riadok, potom © v krúžku za ním vaše meno, za menom rok napísania knihy, 5. strana - rôzne poďakovania (poďakovania sponzorom sú povinné), 6. strana - vakát, 7. strana - obsah, 8. strana - vakát alebo pokračovanie obsahu, 9. strana - začiatok textu knihy - prvú vetu si dobre rozmyslite, vryje sa do pamäte vašich čitateľov...
  • Pretože tlačiarne kníh sa neustále modernizujú, sadzbu knihy im môžete zaslať e-mailom / doniesť na kľúči vo formáte PDF - oni si jednotlivé strany priamo nasvietia na tlačové dosky, pomocou systému CTP (Computer to Plate). Dobré je, najprv si technické podmienky zaslania sadzby prekonzultovať, najlepšie osobne.
  • Navrhnite si obálku. Najprv ručne na papieri, potom na počítači, napr. v programe Word, Affinity Publisher, príp. Photoshop. Obálka má byť výrazná, originálna, radšej striedma. Navrhnite aj zadnú stranu. Povinný údaj na zadnej obálke: ISBN + EAN s čiarovým kódom. Odporúča sa napísať na zadnú stranu knihu upútavku, t.j. krátky text, ktorý má vyvolať v človeku túžbu si knihu prečítať, ba dokonca ju i kúpiť. Šírku chrbáta knihy určte v spolupráci s tlačiarňou - závisí od počtu strán a použitého druhu papiera. Ak je podklad obálky farebný, pridajte k čistému formátu obálky na každú stranu ešte cca 5 mm naviac, kvôli orezu. S návrhom obálky zájdite do tlačiarne a dohodnite si výstup tlačových dát (PDF). Návrh a grafické spracovanie obálky vám na želanie urobí aj hociktoré grafické štúdio - cenu si dohodnite. Obálka "predáva" - kupujúcich motivujú najmä: fotografie, tváre známych osobností (pozor na autorské práva), výrazné grafické objekty, príťažlivé farby (napr. oranžová)... Dá sa využiť aj umelecké dielo, musíte mať však od autora povolenie ho na obálke uverejniť. Príklad: na obálku knihy Kým dopadnem sme využili umeleckú fotografiu českého fotografa (práva na uverejnenie nás stáli 500 €), ale je to asi naša najkrajšia obálka; na obálke knihy Everest - hora smrti dominuje krásna fotografia ruského fotografa a horolezca - poskytol nám ju (potešený) zdarma. Ak zadáte obálku vychytenému akademickému maliarovi, nedoplatíte sa. Grafici sú lacnejší, ich úroveň je však rôzna. Treba preskúmať internet - určite niečo nájdete.
  • Tlačiareň –  je v každom okresnom meste, vo väčších mestách sú ich tucty. Nechajte si knihu "spočítať". Uveďte údaje: formát (obyčajne A5, A4, A6, B5 – netradičné formáty majú väčší odpad papiera, a teda sú drahšie), počet strán, hrúbka papiera (obyč. 70 gramový, 80 g je lepší, čím hrubší, tým ale drahší, obyč. biely, niekedy je zaujímavý aj volumenový, je lacnejší, ten si však osobne pozrite), hrúbka kartóna obálky (môžete koketovať aj s tvrdou obálkou a šitou knihou, je to však drahšie, no lepšie sa predáva), počet farieb obálky (plnofarebná sa označuje 4 + 0 - nula značí, že z opaku je obálka nepotlačená), náklad knihy (a propo náklad knihy: osvedčuje sa neudať náklad, ale povedať: "mám toľko a toľko €, vyrátajte mi, koľko kníh mi za to môžete vyrobiť?"), vaše tel. číslo, na ktoré vám oznámia sumu za 1 výtlačok. Zatelefonujte do viacerých tlačiarní, budete sa čudovať, ako sa ceny líšia. Vyberte sa do tlačiarne s najnižšou cenou, a overte si kvalitu ich tlače na tam sa povaľujúcich knihách – ak je tlač šedá, "vypadaná" alebo zaliata, farby obálky nečisté, ak sa väzby pri hrubšom zachádzaní rozpadávajú (pokúste sa vytrhnúť listy) ... rýchlo preč! Ku konkurencii. Výdavky: za telefón, faktúru a sanitku s lekárom, keď uvidíte naúčtovanú sumu. Ak vás v tlačiarni nepoznajú, asi budú chcieť od vás zálohu v hotovosti. Doklad si uschovajte – pre doúčtovanie a príp. pre daňový úrad. 
  • V deň D si prídete s nákladným autom pre knihy. Zrazu pred vami vyvstane otázka: čo s toľkým pokladom. Znalci života knihy porozdávajú rovno z auta okoloidúcim, nechajú si len pár výtlačkov pre známych a pre redakcie. Malý slovenský človek bude zrejme chcieť získať vložené prostriedky späť, a to predajom kníh. Nakoniec spomenieme patologické typy, ktoré v eufórii spôsobenej fetovaním lepidla použitého na väzbe kníh podľahnú paranoidnému bludu, že na knihe zbohatnú. Našťastie prístup k takýmto pacientom na psychiatrických klinikách sa už dnes dosť humanizoval, sú síce izolovaní od ostatných, no majú na izbách lacné počítače, tlačiarne a dostatok papiera, čo má priaznivý terapeutický efekt.
  • Vaše povinnosti sú dve:
    – Do desiatich dní po vydaní knihy poslať povinné výtlačky do určených knižníc na svoje náklady. Pri náklade nad 500 ks je to 10 kníh, do 500 ks 4 knihy. Zoznam knižníc je na stránke Slovenskej národnej knižnice  (www.snk.sk).
    – Ak knihy predáte, do 31. marca nasledujúceho roku musíte odviesť z tohto príjmu daň. Ak však Váš celkový príjem za kalendárny rok neprekročí určitú hranicu, dane neplatíte (napr. študenti). Veci si však radšej prekonzultujte s ľuďmi, čo robia okolo daní.
  • Nič nebráni tomu, aby kníhkupectvá od vás knihy kúpili, počítajte s tým, že si ponechajú rabat od 30 – 40 %. Na realizovanie obchodu potrebujete občiansky preukaz, a ak nie ste podnikateľ, treba spísať  Kúpno-predajnú zmluvu, čo je kvôli prvým 2-3-5-10 prijatým výtlačkom pre kníhkupca dosť veľká otrava - dobré je preto, ak návrh zmluvy pripravíte sám (údaje kníhkupca nájdete na internete v Obchodnom registri - www.orsr.sk). V zmluve uveďte obchodné, resp. osobné údaje oboch strán, názov a údaje knihy, navrhovanú (pultovú) predajnú cenu, dohodnutý rabat, spôsob vyplácania po predaji, dohodu o predaji na komisiu, či "na pevno" a pod.
  • Na peniaze asi budete čakať, až sa kniha dopredá, zvyšok – remitendu – si vezmete späť. Nečakajte, že vám budú kníhkupci trhať knihu z rúk, za veľký úspech považujte, ak si ponechajú 5 výtlačkov. Do kníhkupectiev chodia denne niekedy aj 2–3 autá (!) plné nových kníh a kníhkupci ich ani nemajú kde dávať. A opatrovať pol roka knihu nejakého debutanta, ktorého nik nepozná a o ktorého knihe nebolo v novinách ani riadka, nie je žiadna výhra. 

P.S. Ak si chcete ušetriť práce uvedené v bodoch 1, 2, 5, 6, 7 – dajte si knihu nasádzať odborníkmi: nájdete ich v grafických štúdiách, no často pracujú aj doma v bytoch. Nezriedka vám aj tlačiareň realizuje sadzbu. Ceny sa dosť líšia.

Na záver približný výpočet ceny knihy:
Chcem vydať skromnú, 100 stranovú knihu na bielom papieri, 70 g, formát A5, obálka kartón na nej farebná fotografia, 4 farby (sútlač), väzba V2 – lepená, náklad 200 výtlačkov. Všetko si chcem dať urobiť odborníkmi. Rukopis pošlem grafikovi napísaný voľne, bez zalamovania do stránok v editore Word. Obálku si približne navrhnem na papieri sám, fotografiu dodám. Čo ma čaká:
Ceny uvádzame skôr nižšie.

Zalamovanie textu: 100 x 1,50 = 150 €
Návrh a spracovanie  obálky: 250 €
Tlač a väzba: 200 x 2,6 € = 320 €
Výdavky spolu: 720 €

Ak si 50 ks ponechám pre známych a zvyšok sa mi podarí predať po 7 € za 1 knihu, dostanem.
150 x 7 = 1050 €
Z toho si nechajú kníhkupci 40 %, t.j. 420 €.
Zostane mi 630 €. (Ešte raz zdôrazňujem podmienku: ak sa mi 150 kníh podarí predať).

Moja strata bude 90 €.

(Ak sa vám kniha podarí spropagovať a väčšiu časť nákladu predať vo vlastnej réžii – napr. cez vlastnú stránku alebo sociálnu sieť, na knihe môžete aj trochu zarobiť.)

Knihy sa vo všeobecnosti "rentujú", ak sa predá viac ako 1.000-1.500 výtlačkov. Potom sú aj výdavky na tlač 1 knihy podstatne nižšie. Otázka pre vás: trúfate si osobne predať 1.500 kníh, aby ste zo zisku mohli vyplatiť dlhy a pár korún aj zarobiť? Pochopili ste už, prečo vašu, ináč možno celkom dobrú knihu vydavatelia odmietajú? Správne, čaká ich rovnaká "kalvária", ako sme popísali v bodoch 1–11. No a pretože majú obrovskú réžiu, "do knihy", ktorej sa nepredá min. 1.500 výtlačkov jednoducho nepôjdu. No, poviete si, a ako môžu vedieť dopredu, koľko sa predá? Nuž, majú na to "nos". Niekedy už názov knihy naznačí. Ako vydavateľ občas chodím aj po radu ku kníhkupcom. Často mi ukážu aj 5 podobných kníh, ako je tá, ktorú plánujeme vydať.

Poznámka: Mám niekoľko mailov s poďakovaním autorov, ktorým sa aj pomocou návodov v tomto článku podarilo vydať si svoju knihu, dokonca si zorganizovali aj jej krst a do distribúcie im ju vzali renomované distribučné spoločnosti. Niektorí mi svoje knihy poslali, aj s autogramom.  

III. časť – "Klasika": chcem vydať knihu cez vydavateľstvo

a) chcem si knihu financovať (celú alebo sčasti) sám

Častý omyl:
 mnoho autorov si myslí, že ak si budú financovať knihu sami a ponúknu takýto lukratívny "kšeft" vydavateľovi, ten, ako správny podnikateľ "skočí" na peniaze ako pstruh na mušku. Omyl. Vydávanie kníh totiž nie je len o peniazoch (aj keď je dosť o peniazoch). Neverte ľuďom vypisujúcim do novín nenávistné články o zvlčilých podnikateľoch, ktorí v honbe za mamonom zdevastujú našu národnú knižnú kultúru. Som presvedčený, že úroveň vydávaných kníh sa ustráži sama. Vydavateľstvo môže vydať zlú knihu, ba aj na nej zarobiť, vydávať však jednu zlú knihu za druhou nemá perspektívu. Pokazíte si meno a solídni autori sa vám budú na kilometre vyhýbať. (Hovorím o krásnej literatúre, nie o pornografických textoch). Takže: ak vám vydavateľ odmietne publikovať vaše dielo, hoci máte peňaženku nabitú päťstoeurovkami, nečudujte sa:

  • Buď je vaše dielo nekompatibilné so zameraním vydavateľstva, alebo 
  • ponuka tak prevyšuje dopyt, že sa zvažuje, čo vydať skôr a čo neskôr, 
  • je možné, že váš výtvor nekorešponduje s vkusom vydavateľa (tu je, žiaľ, možnosť nerozoznania kvality – poviedky J. Londona sprvu odmietali vydavatelia ako na bežiacom páse, neskôr sa, pravdaže, oňho zasa bili), Rowlingovej Harryho Pottera odmietlo 11 vydavateľov, ktorí si teraz trhajú vlasy, Andrej Sládkovič, autor najkrajšej ľúbostnej básne v slovenčine, nemohol pre svoju Marínu nájsť na Slovensku vydavateľa, a tak vyšla v Budapešti, a pod.), no a 
  • v neposlednom rade počítajte i s možnosťou, že vydavateľ odmietnutím vášho textu robí záslužný čin: ľudstvo je chránené pred výplodom vášho mozgu. A vydaním zlej knihy vydavateľstvo riskuje poškodenie svojho mena. Skrátka, renomované vydavateľstvá idú po kvalite a váš text si dajú najprv posúdiť odborníkmi, v prípade odborných kníh aj viacerými.

Ak sa vás podmienky spomínané v predošlom odstavci netýkajú, vydanie vašej knihu je jednoducho "malina":
S vydutou náprsenkou navštívite vydavateľa, rozpoviete mu svoje predstavy o podobe knihy, všetko sa vypočíta (samozrejme, vydavateľ musí mať z vašej ponuky zisk – ináč by jeho deti pomreli hladom), zaplatíte zálohu, zalomí sa text, navrhne obálka, dajú sa urobiť ilustrácie, posudky, po jazykových a autorských korektúrach sa kniha vytlačí, zviaže, zabalí do úhľadných balíčkov a vystavia vám faktúru. Výška úhrady závisí od vašich nárokov (napr. knihy viazané v krokodílej koži sú drahšie), nákladu (pri malom náklade je cena na 1 výtlačok hrozivá), vášho podielu na prácach (ak si urobíte sadzbu sami, ušetríte) a v neposlednom rade od "cenovej hladiny" daného vydavateľstva (závisí hlavne od cien tlače)... mnoho sa dá dosiahnuť aj vaším osobným šarmom, ako pri každom obchodnom vyjednávaní...
Doplatíte fakturovanú sumu a balíčky s knihami sú vaše.
Čo s nimi – to si prečítajte v bode 9 predošlej kapitoly. Pretože ide o dosť depresívny text, možno vás potešia ďalšie možnosti, ako zvýšiť predajnosť knihy:

  • ponúknite na predaj časť knihy priamo vydavateľstvu – treba dohodnúť už pri zadaní zákazky (!) (je to paradoxné, ale teraz bude vydavateľstvo platiť vám, žiaľ len málokedy vopred, obyčajne sa peňazí dočkáte až po predaji a príp. remitendu vám vrátia – prirodzene za predaj budú od vás chcieť rabat – býva 35-45%, pre neplátcov DPH aj 50 % z predajnej ceny). 
  • okrem kníhkupcov sa snažte ponúknuť knihu aj školám (pozor na prehnané nadšenie: napr. ZŠ je na Slovensku 2.800 – ak sa vám vrátia objednávky čo len zo 100 škôl, môžete si gratulovať – dôvod: riaditelia škôl sú denne doslova zasypávaní ponukami kníh od výmyslu sveta, mnohé "reklamy" idú preto rovno do koša – aj vy to tak robíte pri svojej e-mailovej či poštovej schránke, pravda?), knižniciam, farám, zväzom záhradkárov (podľa zamerania textu) – výhoda je, že môžete knihu predávať cez faktúry vydavateľstva, ak s tým bude súhlasiť – vydavateľstvu samozrejme poskytnete rabat – napr. 30 %, dá sa väčšinou dohodnúť aj nižší (dôvod: už raz na vás zarobili).
  • predaj na inzeráty v tlači (cena inzercie vás však pravdepodobne odradí – musí byť teda zakalkulovaná už do ceny knihy). 
  • organizáciám, školám a pod. môžete knihu ponúknuť aj mailom - bez ich súhlasu sa takýto mail považuje za spam a môžete zaň dostať pokutu.
  • schodná cesta je ponúkať knihu cez sociálne siete, príp. zriadiť si vlastnú webstránku - aj tá však niečo stojí

b) chcem, aby mi vydavateľstvo knihu prijalo, zaplatilo mi honorár a postaralo sa o distribúciu knihy

Do tejto skupiny patrí 95 % všetkých ponúk. Pre úplnosť treba dodať, že bežné vydavateľstvo odmietne z týchto ponúk rovnako 95 %. Nemyslite si, že ide o nejaký nový trend súvisiaci so "zlou ekonomickou situáciou" alebo "zvlčilými zákonmi kapitalizmu". Bolo tomu tak od čias Gutenberga. "Normálne" bolo (a je), že vám rukopis neprijmú a "nenormálne", ak vám ho vezmú. (Hovoríme o bežných autoroch, ktorí ponúkajú vydavateľstvám svoje texty – nazvime ich "obiehači". Ak ste renomovaný autor, ktorého všetci chcú čítať, nebudete predsa obiehať redakcie, ale sedieť pekne doma a vyberať si z ponúk vydavateľov. A hlavne: ani vás nenapadne čítať takéto písačky.)

Prečo vydavateľstvá odmietnu väčšinu ponúk (dokonca aj keď si chcete vydanie zaplatiť) sme si už povedali v časti 3 a), v bodoch 1 až 4. V časti 3 b), ktorú práve čítate, k tomu pribudne ešte finančná kalkulácia knihy. Aj keď sme o financiách už hovorili v predošlých častiach, preberme si vzorovú ponuku autora, ktorého odbornú knihu má vydavateľstvo záujem vydať (ak nie je záujem, nie je čo počítať):

Autor nám ponúkol rukopis knihy: okolo 200 strán ČB textu, bez zložitej grafiky, vzorcov a tabuliek, ide o odbornú knihu, ktorej by sa pravdepodobne predalo do dvoch rokov asi 2.000 kusov. Kníh podobného typu nie je na trhu veľa, naviac, v našej knihe sú nové, svieže nápady. Formát bude tradičná A5-ka, obálka plnofarebná na hrubšom kartóne, väzba lepená (V2). Rukopis poslaný e-mailom. Čo sa týka honoráru, autor je "v obraze" – vie, že sa na knihách príliš zbohatnúť nedá, no za svoju prácu chce primeraný honorár. Pri jednaní o jeho výške je prístupný kompromisom. Kompromisy autora nevyplynú z arogancie vydavateľa, ale z pokojnej spoločnej kalkulácie vydania knihy. (Ak dospejeme k výsledku, že kniha cakom-prask "zarobí" 700 €, chcieť honorár 2000 € bude chcieť iba človek, ktorého práve zhodili z duba.) Poďme na to:

Predpokladáme 2.000 výtlačkov, ktoré chceme predať do 2–3 rokov (po 3 rokoch sa knihy už obyčajne zlacňujú, po piatich šrotujú), s nádejou na príp. ďalšiu dotlač (nevieme, ako sa o 2–3 roky podmienky zmenia, a tak s ňou radšej reálne nekalkulujme). Cenu stanovíme (vzhľadom na nižšiu kúpyschopnosť obyvateľov) na 8 € (bez DPH = 8,80 s DPH).

Počiatočné výdavky vydavateľstva (hradia sa okamžite po vykonaní práce), ceny udávame skôr nižšie, než je obvyklé:

300 € zalomenie textu
250 € návrh obálky
350 € jazyková korektúra
300 € dva odborné posudky
2.400 € tlač
Spolu 3600 €

Príjem za knihy (peniaze dostane vydavateľstvo postupne, často až po rokoch):

2000 x 8 = 16.000 €, od tejto sumy budeme postupne odčitovať 
3600 € počiatočné výdavky na knihy
9600 € rabat kníhkupcov = 40%, t.j. 16000 x 0,40 
(rabat býva niekedy aj 45 %)
300 € réžia vydavateľstva (reklamné kampane, 
ponuky, mzdy, energia, ...)
Kniha nám prinesie (ak sa predá!) zisk 2500 €. Trvať to však môže aj viac rokov!  (Ak sa nepredáva, znižujete cenu a po pol roku Vám kníhkupci nepredajné knihy vrátia = zber papiera.)

O tento zisk sa musí podeliť vydavateľ s autorom. V krajinách s rozvinutým trhovým prostredím je pomer delenia autora a vydavateľa minimálne 1 : 5 (v prospech vydavateľa, prirodzene, autor si peniaze môže jednoducho "užiť", ak nerátane drobné investície do nákupu náplní do guličkových pier, či počítača zo secondhandu – vydavateľ zo zisku financuje rozvoj firmy, tlač ďalších titulov, kryje straty, atď., atď., atď.)
Ak rozdelíte 2500 € v pomere 1 : 5 dostanete sumy

420 € pre autora (z nich autor odvedie daň 32 € – zdaňuje sa len 40 % honoráru, zostane mu okolo 390 € (o časť honoráru vás oberie aj zdravotná poisťovňa), čo je týždňový zájazd autobusom do Chorvátska pre jednu osobu.
2080 € pre vydavateľstvo (po zdanení mu – ak Boh dá – príde postupne do 2–3 rokov 1664 €, čo je 1 zájazd do Ománu, ktorý sa však asi neuskutoční, pretože medzičasom napr. vyšiel nový software na grafiku a treba ho kúpiť, alebo doslúžil počítač, havarovalo firemné auto, voda zatopila sklad, zamestnanci chcú vyšší plat, štát vyššie odvody, no hlavne: treba platiť vydania nových kníh – ja viem, tie tiež prinesú zisk, ale možno až o 2 roky, alebo ani neprinesú...)

Pre nechápavcov ešte jedna veta: Autor použije zarobené peniaze pre blaho svoje a svojej rodiny, vydavateľ pre blaho svoje, svojej rodiny a svojej firmy. Preto je rozdeľovanie zisku obvykle v pomere 1 : 5.

Otázka pre autorov: ak sa odhadne, že Vašej knihy sa nepredá asi viac ako 2.000 výtlačkov, ste ochotní sa uspokojiť s honorárom 390 € za knihu, na ktorej ste pracovali povedzme 2 roky ?

Trochu optimizmu: zisk z knihy sa dá zvýšiť napr. tak, že časť nákladu predáte priamo – mimo kníhkupectiev – na každej knihe tak získate o 2-4 € (!) viac. Ak je autor z prostredia budúcich čitateľov knihy (napr. školy), môže priamou ponukou značne zvýšiť predaj knihy a tým aj svoj honorár. Väčšia časť nákladu sa však predáva cez kníhkupectvá, takže s rabatom treba rátať.
Pomer 1 : 5 sa v našich končinách často upravuje v prospech autora, niekedy sa dohodne pomer dokonca 1 : 1. Ak vám vydavateľstvo ponúkne takýto pomer, ide o vzácny prípad ľudí so sklonom k sebapoškodzovaniu.

Záverom: O vydaní knihy na náklady vydavateľstva uvažujte, ak odhadujete predaj knihy na min. 1.000 – 1.500 výtlačkov. Ináč sa ani neunúvajte – iba ak by ste mali vo výhľade nejakých sponzorov. Ak by sa predalo vašej knihy viac ako 5.000 ks, môžete rátať so slušným honorárom. Kniha, ktorej sa predá na Slovensku viac ako 3.000 ks sa považuje za bestseller. (Americkí, francúzski, či britskí vydavatelia by sa pri tejto vete išli od smiechu popukať.) Predaj kníh poézie závisí u nás najmä od rozvetvenosti autorovej rodiny (ak nemyslíme na Feldekovu či Rúfusovu rodinu).

Mgr. Vladimír Preložník, vydavateľ

P.S. Ak vám tento článok pripomína akýsi Malý kurz podnikania, nemýlite sa. Spisovateľ je umelec, ale vydavateľ musí byť z väčšej časti obchodník, či sa vám to už páči a či nie. Ináč sa knihy nedostanú k tým, ktorých by mohli osloviť. A kniha, ktorú nik nečíta a leží celé roky v sklade, je rovnako nezmyselná ako schody, po ktorých nikto nechodí. "... je to jenom kus nesmyslně sroubeného dříví", ako raz napísal F. Kafka.

414997